Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklamköpen kapas

Publicerad: 26 Maj 2010, 09:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

När antalet försäljningsställen exploderar kan läkemedelsbolagen kapa medieinvesteringarna – och sälja mer.


Sedan avregleringen Apoteket Hjärtat, Kronans Droghandel och Medstop etablerat hundratals nya försäljningsställen. Sedan 1 november 2009 får även bensinstationer, mataffärer och andra aktörer att sälja vissa receptfria läkemedel, vilket har gett över 6000 nya återförsäljare.

För läkemedelsbolagen bakom de storsäljande receptfria preparaten betyder det hundratals extramiljoner per år att slåss om.

– För oss har avregleringen inneburit en positiv effekt, säger Martin Sopko, marknadschef på Antula Healthcare.

Den ökade tillgängligheten har gjort att tillverkarna har kunnat strypa sina medieköp för receptfria läkemedel.

Annonsvolymen för flera av de mest sålda produktkategorierna har minskat sedan avregleringen den 1 juli 2009, jämfört med samma period föregående år.

• Värktabletter: -14 procent

• Rökavvänjningspreparat: -26 procent

• Sur mage: -32

• Munsår: -40 procent

Allt enligt Sifo Reklamätningar. Detta trots att McNeil, Glaxo Smith Kline och Novartis har ökat sina medieinvesteringar totalt sett under samma period.

Antula Healthcare minskade sina bruttoinvesteringar med 30 procent, enligt Sifo Reklammätningar.

– Det beror nog mest på att vi har breddat mediemixen till kanaler som inte ger genomslag i Sifos siffror.

Blir butikerna vitigare som marknadsföringskanal?

– De nya aktörerna är väldigt duktiga på att jobba med kampanjer.

Läkemedelsbolagens egen reklam har inte blivit mer aggressiv, sett till antalet fällningar i branschens självsaneringsorgan Informationsgranskningsmannen, IGM.

Dagens Media har gått igenom samtliga fällningar efter avregleringen den 1 juli 2009 och fram till IGM:s senast publicerade beslut den 18 maj 2010.

Totalt 43 marknadsföringsinsatser har fällts.

Samma period innan monopolets fälldes 44 marknadsföringsinsatser.

Sett till de senaste två åren sammanslaget toppar Pfizer, som bland annat fälldes för sin marknadsföring av potensmedlet Viagra, listan.

Sett till storleken på böter är Novartis sämst i klassen. Bolaget fälldes fem gånger och har fått extra höga bötesbelopp då bolaget struntat i tidigare fällningar.

– Vi jobbar på att få ned antalet fällningar. Dessa fällningar gäller främst receptfria produkter, säger Nicklas Rosendal, kommunikationschef för Novartis.

McNeil som investerar mest i Medieköp av samtliga aktörer fälldes endast tre gånger under perioden.

Novartis har fått böta mest för oetisk marknadsföring

Bolag Antal fällningar Utdömt bötesbelopp Pfizer AB 9 530 000 Glaxo Smith Kline 6 650 000 Sanofi Aventis/Sanofi Pasteur MSD 6 440 000 Schering-Plough AB 6 430 000 Novartis 5 940 000 Amgen AB 4 450 000 Boehringer Ingelheim AB 4 240 000 Janssen-Cilag AB 4 300 000 Källa: IGM:s publicerade fällningar 2008.07.01 - 2010.05.18. Överklagade fällningar, där IGM:s beslut har blivit helt eller delvist ändrat har räknats bort.

Fakta – kontroll av läkemedelsreklam

Marknadsföring av läkemedel är hårt reglerat. Tillsynen bedrivs i av tre instanser.

 

• Läkemedelsverket. Granskar på eget initiativ marknadsföring, men även på initiativ av andra myndigheter.

Läkemedelsverket påtalar i första hand bristerna för företaget som oftast rättar sig efter detta.

Om företaget vägrar kan Läkemedelsverket gå till Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, för att få ett beslut kopplat till ett vite.

 

• Informationsgranskningsmannen, IGM. Läkemedelsbranschens självsaneringsorgan. Är första instans för anmälningar från privatpersoner och andra företag mot läkemedelstillverkarna. Kan även ta initiativ till egen granskning. Prövar om marknadsföringsåtgärder och marknadsaktiviteter avseende läkemedel står i överensstämmelse med god branschsed.

Det böter som delas ut, i normalfallet på 40 000 – 120 000 kronor är dock att betrakta som småpengar för läkemedelsjättarna.

 

• Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL. Är sista instans för överklagade ärenden från Läkemedelsverket och IGM. Är också första och sista instans i ärenden där en myndighet står som anmälare i ärenden avseende marknadsföring av läkemedel.

 

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.