Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklamköparna struntar i byråavtalet

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Kammarkollegiets avtal är värt hundratals miljoner – om det nu hade utnyttjats av reklamköparna. Men avtalsotroheten är stor, enligt flera mediebyråer.


Ämnen i artikeln:

Zenith MediaZenith

Kammarkollegiets avtal, som tidigare låg under Rikspolis­styrelsen, omfattar flera hundra statliga myndigheter.

Men då avtalsotroheten är stor – och många köpare kanske inte ens vet om att avtalet finns, så är det oklart hur mycket pengar det egentligen är värt och vilken byrå som dragit det längsta strået efter att de fått ramavtal.

– Det är nog ingen byrå som kan överblicka sin andel av det totala uppdraget, säger Amanda Koutra, vars byrå Carat har av­talet för strategiska tjänster.

För drygt två år sedan gjorde Nowa Kommunikation en undersökning för att se hur många som egentligen använde sig av ramavtalet. Svaret? Två av tre använder det inte – och 20 procent visste inte ens om att de omfattades av det.

I dag är det ännu sämre, menar Anders Wallqvist, vd på Nowa.

– Det är fortfarande väldigt få som gör avrop. Vi får kanske två avrop i månaden, eller 25–30 på ett år. Och det är alltså av 450 myndigheter.

Amada Koutra:

– Vi har fått färre avrop de senaste åren.

Numera har även statliga bolag möjlighet att använda sig av Kammarkollegiets ramavtal – om de vill. De får göra egna upphandlingar, som till exempel Svenska Spel gör just nu, men absolut inte direktupphandla. Något som till exempel Försvarsmakten gjort vid ett flertal tillfällen – och dömts till böter för.

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

Zenith MediaZenith

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.