Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag17.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklamköparna ska lära mer om mobilen

Publicerad: 19 december 2012, 10:02
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

IAB och Swedma tar krafttag för att få igång annonsörernas intresse för mobilen. Nu genomförs ett stort arbete för att hjälpa företagen med deras mobila strategier.


I centrum för projektet, som fått namn­et Mobile Marketing 360, står en marknadsundersökning som ska genomföras bland över 1 000 konsumenter, annonsörer och byråer.

Undersökningen ska analyseras av en panel av branschexperter, och utmynna i en omfattande rapport som presenteras i april nästa år.

Det blir dessutom en rad mindre delrapporter under arbetets gång.

– Det finns onekligen ett stort behov av att utbilda köparsidan. Mycket görs ad hoc, och IAB ser det som sin uppgift att vara den som tar fram fakta för att underlätta för företag att skaffa sig en mobil strategi, säger Anders Börde, affärschef på More Mobile Relations och ordförande i IAB:s mobilkommitté, som driver projektet.

Vad gör annonsörerna för fel?

– Många har fortfarande inte mobilanpassat sina sajter och vi ser fortfarande en hel del illa genomtänkta qr-koder i t-banan. Företagen har inte insett hur mycket av deras verksamhet som kan involvera mobilen, nu när konsumenterna finns där, säger Anders Börde.

Utöver Swedma och GFK, som genomför marknadsundersökningen, har IAB knutit till sig ett tjugotal externa partners som är med och finansierar arbetet. Bland dem finns Google, Tv.nu, Post­en, Eniro, Sveriges annonsörer och medie­byrån Tre kronor.

– Det känns väldigt bra att vi har en bred förankring. Tidigare satt alla var för sig och tittade på de här frågorna, säger Anders Börde.

Ambitionen är att ta fram fakta, analyser och bra exempel på hur företag kan ta sig an mobilen.

Man planerar även den mest omfattande mätningen hittills av hur stor mobilmarknaden är och hur stor den kan bli.

Resultatet presenteras i april

Genomförs av IAB:s mobilkommitté tillsammans med ett tjugotal partners, bland andra Swedma, GFK, Google, Eniro och Sveriges annonsörer.

Basen är en undersökning bland 1 000 smartphoneanvändare, 50 annonsörer och 30 olika byråer.

Resultatet tolkas av en expertpanel och presenteras i en rapport i april 2013.

Syftet är att ge företag underlag för sin mobila strategi, samt att mäta mobilmarknaden i Sverige.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.