Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklamkartan ritas om

Publicerad: 10 Maj 2011, 11:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Om två år har Ryssland slagit sig in på topp tio över världens största annonsmarknader – medan Kina petar ned Tyskland från tredjeplatsen.


Tillväxtmarknaderna börjar nu på allvar slå sig in på topplistan över de största reklammarknaderna. År 2013 går Kina om Tyskland och blir därmed världens tredje största marknad – som omsätter över 200 miljarder kronor.Samma år beräknas också Ryssland ha slagit sig in på topp 10, med en marknadsomsättning på närmare 100 miljarder kronor, enligt en prognos från Zenith Optimedia.

Den svenska marknaden har återhämtat sig rekordsnabbt efter finanskrisen och spås nå 26 miljarder år 2013 och

– Tillväxten på den svenska marknaden är fortfarande 50 procent högre än det internationella snittet, säger Laszlo Palincsar, vd för Zenith i Sverige.

Anledningen till det beror främst på att den svenska ekonomin klarat sig bra jämfört med övriga världen.

– Det finns en direkt korrelation mellan den ekonomiska tillväxten och reklaminvesteringarna. Övriga marknader i Europa kämpar fortfarande med en del ekonomiska utmaningar, säger Laszlo Palincsar.

Mediebyråns siffermakare kan naturligtvis inte förutspå naturkatastrofer och andra fall av force majeur.  Det blir extra tydligt i dag – översvämningarna i Japan kommer radera ut runt 15 miljarder reklamkronor bara i år, tror Zenith.

Mellanöstern och Nordafrika skakas samtidigt av folkliga resningar och krav på medborgerliga rättigheter, men trots det förväntas regionens reklaminvesteringar öka med 3,5 procent fram till 2013.

Stora förändringar sker – naturligtvis – även inom de olika medieslagens andelar av den globala reklamkakan. År 2013 kommer internet att passera dagspress.

“Medan vi länge har förväntat oss att detta ska ske i en nära framtid är det här första gången som vi ser att det kommer hända inom vår prognos, skriver Zenith i sin rapport.

Tv fortsätter dock att vara det absolut största medieslaget inom en överskådlig framtid – år 2013 kommer 40 procent av alla annonskronor att gå till tv.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.