Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklamfabriken SBS TV

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

SBS TV, med Kanal 5 och Kanal 9, biffar upp marknads- och kommunikationsavdelningen. Rejält. "Mitt mål är att vi ska explodera nästa vår", säger marknadschefen Jan Loosme.


Ämnen i artikeln:

SBS TVTV4

SBS TV är i startgroparna av sin marknadsoffensiv.

Nyligen anställdes Johan Junke­r, producent på Eskils Junke­r Film, som kreativ chef för marknads- och kommunikationsavdelningen.

Dessutom har man rekryterat Johan Verkruyssen, tidigare innovation director på Mediacom, som får titeln reklamchef.

Rekryteringarna är bland annat ett försök att stärka SBS TV inom digitala och sociala medier.

– Vi får knappt godkänt i dag. Som det ser ut nu tappar vi prologen innan kampanjerna drar igång, och det finns ju en epilog också där vi skulle kunna hålla ett varumärke vid liv även efter att sista avsnittet har sänts – ända tills det kommer tillbaka nästa säsong, säger Jan Loosme.

I höstas flyttade dessutom konceptutvecklingschefen Fredrik Ragell över till marknadsavdelningen från säljavdelningen.

– Han blir vår nerv till försäljningsavdelningen och berikar vårt arbete med sitt försäljningsperspektiv.

Nästan all kommunikation görs inhouse. Till skillnad från konkurrenten TV4, som i stället har valt att outsourca stora delar av kommunikationen.

– Jag tror att alla som jobbar inhouse upplever en geggighet, med externa konsulter är det tydligare gränser. Men vi är en förhållandevis liten organisation på ungefär 143 personer totalt och då tycker jag att det fungerar bra, säger Jan Loosme.

Nyligen genomförde SBS TV en utbildning för hela marknads- och kommunikationsavdelningen, där alla fått lära sig om varumärke, strategi, planning och kreativitet.

Tanken är att avdelningen ska få rätt tänk – och en tydligare roll.

– Det blir ett förändrat arbetssätt internt, men inga lappkast. Det kommer säkert att ta ett år innan alla är varma i kläderna. Mitt mål är att vi ska explodera nästa vår.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

SBS TVTV4

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.