Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Reklamens roll i den svenska marknadsekonomin överskuggar allt vi gör”

Publicerad: 14 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:14

Reklamens roll i den svenska marknadsekonomin, reklamskatten och hotet mot direktmarknadsföringen. Det är några av de tuffa frågor som branschorganisationerna brottas med i höst.


Det är med många tunga frågor i bagaget som mediebranschen rustar inför hösten.

Flera frågor kan vara direkt avgörande för en hel bransch, som exempelvis EU:s direktiv om en ny personuppgiftslag. Ett direktiv som har potential att hota hela direktmarknadsföringsbranschen.

– Det är den allra viktigaste frågan för oss, säger Eva-Lotta Laurin, vd på Swedma.

Den hårt kritiserade reklam­skatten är också en fråga som, åter­igen, är aktuell.

– Det var tio år sedan riksdagen uppmanade regeringen att lägga ett förslag om att ta bort reklamskatten, ändå har inget hänt. Därför måste vi ta nya tag, säger Per Hultengård, nytillträdd vd på Tidningsutgivarna.

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, tvekar inte om vad som står högst på hans agenda.

– Kommunikations- och reklambranschens roll i vår svenska marknadsekonomi. Den frågan över­skuggar allt vi gör, säger han.

På Sponsrings & eventföreningen präglas hösten av flera tunga juridiska sakfrågor. Där ingår bland annat de nya reglerna kring mutor och bestickning.

– Det är en självklar kunskap som vi måste förmedla till våra medlemmar, säger Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & eventföreningen.

Han säger också att det finns flera lagar och regler som måste anpassas till hur dagens förhållanden ser ut i sponsrings- och eventbranschen.

– Ett viktigt exempel är det här med poliskostnader vid olika event. Man använder sig godtyckligt av en lag som subventionerar vissa idrottsevenemang. Så ska det inte vara.

Se hela enkäten till höger.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.