torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Reklamen ökar med Alliansen

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:27

För dyrt, för mycket och alldeles för politiserat. Så lät Alliansens kritik mot regeringens myndighetsreklam inför valet 2006.Krafttag utlovades – men efter fem år med Alliansen har myndighetsreklamen tvärtom ökat, och beskrivs som en demokratifara av Timbro.


NP

News Pilot


Statliga verk – politiska propagandacentraler. Så löd rubriken på det dokument som Tobias Krantz (FP) och Henrik von Sydow (M) författade inför valet 2006. Via riksdagens utredningstjänst hade de två riksdagsledamöterna tagit reda på att myndigheterna bedrivit opinionsbildning för 250 miljoner kronor under 2004. Ett demokratiskt problem, finansierat av skattemedel, som Alliansen skulle sätta stopp för om de kom till makten.

I diagrammet härintill ser du facit – mängden reklam har istället ökat.

Under sina senaste fyra år vid makten har Alliansen spenderat i snitt 180 miljoner kronor brutto om året på myndighetsreklam, enligt Sifo reklammätningar. Det är en ökning med 10 procent jämfört med den förra regeringens 163 miljoner kronor.

Karin Granbom Ellison, ledamot i konstitutionsutskottet för Folkpartiet, säger:

– Räknar man in inflationen är det i praktiken en minskning. Myndigheter måste få informera, vad Folkpartiet säger är att den informationen ska vara saklig.

Moderaternas Henrik von Sydow ser dock ett problem i den nuvarande investeringsnivån.

– Jag får återkommande indikationer på att statens myndigheter ses som lite väl bra kunder hos kommunikationsbyråerna. Att det handlar om stora konton och låga krav. Det här är utgifter vi bör granska mer kritiskt.

Bör eller ska?

– Om man ser till England, som tyngs mer av kriser än Sverige, så är kostnader för externa konsulter något man kapar först. Vi bör kunna agera mer kräset för att få mer valuta för med­borgarnas skattepengar.

Mer problematiskt för Alliansen är att den kritik de riktade mot den förra regeringen, om politisk propaganda, nu riktas också mot dem. Vänsterdebattörer lyfter fram flera exempel, där klassisk högerpolitik anses ha slagit igenom, till exempel en påkostad kampanj för Försvaret där copyn löd:

”Din väninna tycker att internationella insatser för fred verkar lite onödigt, har du det som krävs för att ha en åsikt?”

Också den borgerliga tanke­smedjan Timbro stämmer in i kritiken. I en rapport från 2010 beskrivs ett flertal myndigheter som statliga lobbygrupper, där­ibland det av Alliansen startade Tillväxt­analys.

– Jag har inte sett några flagranta exempel, men det finns en drivkraft hos statliga bolag att propagera för sin en existens, också under Alliansens regering, säger Henrik von Sydow.

Driver du de här frågorna lika hårt nu som innan 2006?

– Jag har löpande samtal med statliga bolag om de här frågorna, till exempel Systembolaget, som propagerade för alkoholmonopolet över helsidor i DN. Men det yttersta ansvaret för kontakten med myndigheterna har statsråden.

Vad som har hänt på området sedan Timbro släppte sin rapport är oklart.

– Vi har för avsikt att ta reda på det i en genomgång av hur antalet myndigheter, och kostnaderna för dem, har utvecklats sedan Alliansen tog över, säger Markus Uvell, vd för Timbro.

Karin Granbom Ellison säger om kritiken:

– Bara i år har tre motioner lagts som rör det att vi måste ha en hög vaksamhet på de här frågorna. Samtidigt har vi väldigt självständiga myndigheter i Sverige och det är svårt att gå in och detaljstyra.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev