Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklam-tv tar mark – SVT backar

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:06

Tack vare ett försvagat SVT ökar såväl TV4 som Kanal 5 tittartidsandelen i sina huvudmålgrupper samtidigt som TV3:s kräftgång har vänt. Årets raket är däremot TV4-Gruppens kanal Sjuan.


Ämnen i artikeln:

MTGSVTTV4-gruppenKanal 5TV3TV4

Det är med statistik från MMS som Dagens Media kan sammanfatta höstens tv-tittande hittills (vecka 34-39). För merparten av kanalerna, som är hårt pressade att leverera reklamköparnas utlovade kontakter, har hösten hittills varit lyckad. Mycket tack vare att SVT, som i somras sopade banan med de kommersiella kanalerna, går på sparlåga.

TV4 försvarar positionen som marknadsledare, trots att storsatsningen ”X Factor” blivit något av en besvikelse. I kanalens huvudmålgrupp 12-59 ökade tittartidsandelen med 1 procent jämfört med samma period förra året.

– Även om ”X Factor” inte blivit någon supersuccé så är TV4 otroligt starka. Nu är hela deras supertablå uppe och tickar på med tittartidsandelar på 20 procent i målgruppen 12-59 år. Frågan är om de någonsin kommer att ligga så högt igen i perioder utan större sportevenemang, säger Henrik Norgren, tv-rådgivare på Bizkit.

Fredrik Arefalk är programchef på TV4:

– Vi är så klart jätteglada över att vi slår förra året, som var en rekordhöst.

Men ”X Factor” har inte blivit den succé ni hoppades på?

– Det säger ganska mycket om vår helhet. Programmet har gått väldigt bra även om det inte nått upp till ”Idol”-nivå, vilket inte är så konstigt.

Samtidigt har systerkanalen Sjuan blivit höstens raket tack vare format som ”Hela Sverige bakar” och ”Spårlöst”.

– Det är otroliga siffror, man trodde ju nästan att det var mätfel där ett tag, säger Henrik Norgren.

Under vecka 34-39 ökade Sjuans tittartidsandel i huvudmålgruppen alla 12-59 år med 12 procent. Vecka 38 passerade kanalen dessutom för första gången någonsin 6 procent i tittartidsandel i samma målgrupp.

– Det är otroligt viktigt för Sjuan, som kanske varit den kanal som haft den största överefterfrågan på hela marknaden de senaste åren.

Enligt Sjuans programchef Anton Glanzelius är det resultatet av den omgörning av kanalen som inleddes för tre år sedan.

– Vi har ändrat strukturen på hela tablån och gett kanalen en egen identitet.

Hur ska ni hålla kvar tittarna?

– Det är en delikat uppgift, men vi har en uttalad satsning på Sjuan inför 2013 och en vår som jag tror otroligt mycket på. Att fortsätta satsa är det enda vi kan göra.

Även Kanal 5 ökar med 3 procent i huvudmålgruppen 15-44 år. Det gör att kanalen under vecka 34-39 hade en total tittartidsandel på 11,2 procent i huvudmålgruppen. Samtidigt ökar Kanal 9 sin tittartidsandel i målgruppen 15-44 med 15 procent jämfört med förra året.

Calle Jansson är nytillträdd kanaldirektör på SBS TV:

– 2012 har varit ett år som präglats av stora sportevenemang. Inte minst i ljuset av det, är ökningarna fantastiska styrke­demonstrationer.

Bland övriga kanaler märks stora tapp för Comedy Central, som i målgruppen 3-99 år tappat 50 procent av sin tittartidsandel jämfört med förra året. Även för Eurosport går det uselt. I målgruppen 12-59 är har kanalen tappat 20 procent.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.