torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Reklam-tv:s anseende rasar

Publicerad: 1 februari 2012, 09:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Både TV4, Kanal 5 och TV3 finns med på topp tio-listan över de varumärken som tappat mest i anseende bland svenskarna under 2011. Detta trots rekordstora investeringar i både tv-tablåerna och i den egna marknadsföringen.

Ämnen i artikeln:

Kanal 5TV3TV4

HW

Henrik Widell


Enligt en undersökning som Dagens Media beställt från analysföretaget Yougov hör TV3, TV4 och Kanal 5 till de varumärken som tappat allra mest i anseende under förra året. TV4 och Kanal 5 har båda tappat drygt 9 enheter i Yougovs Brand Index, medan TV3 tappat 8 enheter. Det här sker samma år som kanalerna öst på med marknadsföring för de egna kanalerna 

Kanal 5 är den kanal som ökat egenannonsering mest, från 19 bruttomiljoner 2010 till 44 miljoner förra året, enligt Sifo reklammätningar.

 – Konkurrensen ökar och vi hade ett aggressivt 2011, både i tablån och i marknadsföringen. Förut var vi en av få, nu är vi en av många, och ju fler som är ute och syns samtidigt desto mer påverkas preferensen, säger Jan Loosme, marknadschef för Kanal 5.

Men trots raset fortsätter Kanal 5 att investera tungt i sitt varumärke, till exempel med en take over på Stockholms Centralstation för programmet Wipeout.

– Även 2012 är ett aggressivt år så vi ligger kvar på en hög nivå.

TV4, som är den kanal som tappat mest i undersökningen, säger sig ha svårt att värdera undersökningen.

– Vi trackar kontinuerligt preferens, kännedom och lojalitet i egna mätningar och de ger inte nödvändigtvis samma resultat. Men det är glädjande att vi i alla fall ligger högre än våra konkurrenter i undersökningen, säger Magnus Törnblom, ansvarig för företagskommunikation på TV4.

Även TV4 har ökat sina medieinvesteringar, från 29 bruttomiljoner till 44 under 2011.

– Siffrorna blir lite missvisande eftersom vi till stor del går i våra egna kanaler, men visst även den externa investeringen har ökat. Det hänger ihop med att vi under flera år ökat vår programbudget kraftigt. Under 2012 ligger vi kvar på samma nivå som förra året.

Carl Wåreus, vd på DDB Stockholm, tidigare vd på mediebyrån OMD ser flera anledningar till att kanalerna tappar i anseende.

– De här tre aktörerna står i mångt och mycket för linjär tv men vi rör oss bort ifrån det. Människor vill inte vara låsta av en tablå längre. Sedan handlar det ju om vad de visar på kanalerna också. Folk blir allt mer svårtflörtade och det blir bara svårare att skapa de där programmen som de bara måste se.

De tre reklamkanalerna har alla en märkbar svacka under februari och mars då Melodifestivalen rullar på SVT. Carl Wåreus tror att frånvaron av stora sportevenemang på de kommersiella kanalerna kan vara en anledning till att de fullt ut inte återhämtat sig från den svackan.

– Om TV4 till exempel gör riktigt bra och snyggt paketerade EM-sändningar från fotbollen i år så kommer det förstås att få genomslag på preferensen.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev