Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Reklam-tv förlorar 50 miljoner på "Melodifestivalen"

Publicerad: 16 Februari 2011, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

När startar bulldozern ”Melodifestivalen” drar konkurrenterna i nödbromsen. Resultatet: förlorade reklamintäkter på över 50 miljoner bruttokronor för TV4, Kanal 5 och MTG TV.


Millennieskiftet innebar också ett historiskt skifte på den svenska tv-tittartoppen. År 2000 knep "Melodifestivalen” förstaplatsen från ”Kalle Anka och hans vänner” och sedan dess har finalen dragit flest tittare varje år – ibland över fyra miljoner. SVT Nöjes programchef Mathias Engstrand tror på minst lika stor publik i år. Den första delfinalen drog över tre miljoner tittare, vilket var något mer än i fjol.

– ”Melodifestivalen” är ett monster som ingen kan rå på. Det är inget snack om att den kommer att dra extremt mycket tittare även i år. Alla andra kanaler lägger sig platt och spar på krutet, säger Daniel Nellhard, etermediechef på Carat.

Under sex lördagskvällar satsar TV3 på långfilm och Kanal 5 väljer roliga amerikanska hemmavideor. TV4:s storformat ”Körslaget”, som kan dra bortåt 1,5 miljoner tittare, får vänta. Istället drog repriser av ”Välkommen hem” och ”Cirkus Möller” blygsamma skaror på omkring 200 000 tittare.

– ”Melodifestivalen” har byggts upp till något extremt starkt och har blivit en del av vår tradition. I ärlighetens namn spelar det inte så stor roll vad vi lägger där, så vi gör en motprogrammering som inte kräver så mycket av oss, säger TV4:s programchef Fredrik Arefalk.

Facit är totalt 41 miljoner bruttokronor i uteblivna reklamintäkter bara för TV4 – ett tapp på 88 procent jämfört med i januari, då kanalen sände repriser av ”Fångarna på fortet” samma tid. Sen tillkommer husets nischkanaler och förlorade tittarflöden under resten av prime time. MTG TV-kanalerna och Kanal 5 går motsvarande miste om drygt 4 miljoner bruttokronor var. Det visar en analys som mediebyrån Carat har gjort på uppdrag av Dagens Media, som utgår från tittandet på den första delfinalen.

Daniel Nellhard:

– Det är tydligt att alla kanaler lägger sig ned och dör och det skulle inte behöva vara så. Jag förstår att de inte satsar stort, men det finns trots allt tittare som gärna ser något annat och annonsörer som efterfrågar kommersiella kontakter.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.