Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Reklam för alkohol stryps

För att undgå hårdare lagar har flera europeiska länder och USA kommit överens om strängare riktlinjer för alkoholreklam i sociala medier.


Publicerad 2011-09-28 05:57
Uppdaterad 2015-12-06 14:57

Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråer

Dela artikeln:

De nya riktlinjerna innebär bland annat att alkoholannonsörer bara får annonsera på sajter där minst 70 procent av användarna är över 17 år och ta bort olämpligt användargenererat material på företagssidor i sociala medier inom 48 timmar. Reglerna om ålderskontroll på egna sajter kvarstår som tidigare, men utökas till att omfatta företagssidor i sociala medier.

– Digital marknadsföring blir allt viktigare för att engagera konsumenterna. De nya riktlinjerna säkerställer att vi har samma regelverk i alla nya kanaler, säger Alan Butler, ordförande i European Forum for Responsible Drinking.

Komms vd Jessica Bjurström påpekar att Sverige redan har relativt hårda regler.

– För byråer med internationella kunder så kan det underlätta att det blir lika strama regler i resten av Europa.

Det finns dock svårigheter med att försöka reglera sociala medier.

Många sajter vänder sig till unga människor och det kan vara svårt att kontrollera om det dyker upp pluggannonser om sprit där, berättar Jessica Bjurström.

– Det behöver vi se över och jag är övertygad om att vi kommer att hitta nya sätt för RO och branschen att arbeta på för att komma tillrätta med det.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.