Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Reglerna sätts ur spel"

Publicerad: 28 Mars 2012, 11:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

Group M:s nya annonsbörs får medierna att se rött – och anklagas för att sätta de svenska riktlinjerna om transparens och oberoende ur spel. "Man hamnar väldigt nära bulkförsäljning", säger en chef på ett stort svenskt medieföretag.


”Mediebyråernas köp av annonsutrymme ska ske på enskild namngiven annonsörs uppdrag, det vill säga bulkköp ska inte tillåtas.”

Så lyder en mening i det samsynsdokument som Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer skrev under i början av 2011. Nu anklagas Group M för att bryta mot dokumentet, med nya systemet Xaxis.

Xaxis är en annonsbörs för digitala medier som introducerades på den svenska marknaden vid årsskiftet. Just nu håller Group M på att uppvakta medierna med systemet.

På den svenska marknaden har Xaxis tagits emot med bestörtning från flera medieägare – som menar att det ”vänder upp-och-ned” på mycket av det som branschen kommit överens om.

I dag finns uppemot 600 sajter som säljer reklam på den svenska marknaden. Group M vill nu enligt uppgift få ned det antalet till ett tjugotal, som de sedan sluter avtal med.

– De vill få ett tjugotal medier att skicka in osålt utrymme till deras annonsbörs, och sedan ska de sitta själva och handla med den. De kan garantera bra placeringar, men objektiviteten försvinner, man gör ju inget medieval, säger en chef på ett stort medieföretag.

Men det handlar inte bara om osålt utrymme. Enligt uppgift till Dagens Media vill Group M att medierna ska öronmärka en viss andel av premiumlagret för Xaxis.

– Då blir det ingen affiliate, där man tar det som blir över, utan man committar 15–20 procent av sitt premiumutrymme till deras lager. Group M blir ett säljbolag som skapar sitt eget utrymme.  Jag skickar iväg en viss volym till dem som de väljer att sälja till kund A, B eller C, säger mediechefen.

Kenneth Danielsson, vd på konkurrenten Wisely:

– Xaxis sätter de gamla reglerna lite på spel, Group M gör det ju inte för att öka transparensen eller konkurrenskraften, utan för att håva in så mycket pengar de kan. Jag ser fram emot någon form av debatt om det här. Om någon gör det ska väl alla göra det, och vad händer då? säger han.

Group M är en jätte på den svenska marknaden och står för ungefär 40 procent av investeringarna via mediebyråer. Det gör att få öppet vill kritisera koncernen.

Bonniers säljbolag Bink har enligt uppgift till Dagens Media tidigare varit kritiskt till annonsbörser. När Dagens Media ställer frågor om Xaxis till vd:n Martin Ahrend säger han först att han ”tycker alla initiativ som utvecklar marknaden är bra” samt att han inte tror att mediebyråerna skulle sätta sin trovärdighet på spel.

– Men som du beskriver det  känns det helt fel ute och är inget som vi troligtvis kommer att samarbeta med.  Men jag vet för lite om Xaxis i sin helhet för att i dag kunna kommentera det.

Men samtidigt kan Group M-byråernas tyngd göra att medier tvingas in i systemet mot sin vilja, då de inte anser sig ha råd att stå utanför.

– Dessutom har jag hört talas om förtäckta hot. Att de kommer fortsätta att köpa som vanligt av medierna om de väljer att gå med, säger en mediechef.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.