Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Readly söker 100 miljoner

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Tidningstjänsten Readly har drabbats av flera bakslag.Nu söker bolaget ytterligare 100 miljoner kronor – som ska spenderas på marknadsföring.– Vi har stora ambitioner, säger vd:n Per Hellberg.


”Readly fungerar som ett Spotify för svenska tidskrifter. ”Det var budskapet när den digitala tidningstjänsten Readly lanserades våren 2013.

2014 rustade bolaget för en massiv internationell expansion, med tunga rekryteringar.

Men likt sin föregångare Spotify, som trots 15 miljoner betalande användare dras med stora förluster, har Readly inte nått lönsamhet.

Enligt Readlys första bokslut togs nära 120 miljoner via nyemissioner in från starten till och med april 2014.

I slutet av 2014 gick riskkapitalbolaget Zouk in med ytterligare 30 miljoner kronor och nyligen sköts 6,5 miljoner till från befintliga aktie­ägare.

Det räcker inte.

Nu planerar bolaget en massiv nyemission.

Över 100 miljoner kronor ska plockas in för att kunna marknadsföra Readly på huvudmarknaderna Sverige, Tyskland, England och USA.

– Vi behöver marknadsföringspengar för att öka omsättningen. Pengarna kommer främst att användas till att attrahera nya kunder, säger vd:n Per Hellberg.

Han vill inte svara på hur många betalande användare Readly har och vill inte heller precisera när Readly ska börja generera vinst.

– Det är svårt att säga, man vet inte vad omvärlden ställer till med. Vi har hela tiden jobbat utifrån tanken att det kommer att ta ett antal år innan vi blir lönsamma. Det kommer att ta ett par år till, vilket är naturligt när man gör en stor satsning internationellt.

Readly har under den senaste tiden drabbats av ett antal tunga avhopp.

Bolagets förra nyemission mot befintliga aktieägare som skulle ge 30 miljoner kronor gav ett betydligt magrare utfall, bara 6,5 miljoner kronor, enligt Dagens Industri.

Readlys årsredovisning för 2014 är ännu inte offentlig. Men Per Hellberg har bekräftat att bolagets mål, en omsättning på 150 miljoner kronor 2014, inte nåddes.

Per Hellberg hoppas på att medie­bolag och riskkapitalbolag ska vara villiga att investera.

– Vi har stora ambitioner. Produkten kan vi nu tillräckligt bra och vi har tillräckligt bra organisation i de länder där vi behöver finnas på plats. Nu handlar det främst om att produkten ska marknadsföras, säger Per Hellberg.

Framtiden för tidningsbranschens svar på Spotify hänger nu på att ytterligare investerare ska skjuta till pengar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev