Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Readly räds inte storförlagens digitala offensiv

Publicerad: 28 Maj 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:41

Aller Media och Egmont har köpt in sig i Mediafykoncernen och blir därmed delägare i Tidningskungen. Konkurrensen hårdnar när företaget lanserar ett digitalt erbjudande, men Readly ser det som positivt.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaEgmont Tidskrifter

För två år sedan köpte Bonnier Tidskrifter 60 procent av Mediafy, som äger Tidningskungen. Strax efter det hoppade Aller Media av samarbetet och Egmont sa sig vara mycket kritiska till hur sajten utvecklats efter köpet. Bland annat marknadsfördes enbart Bonniers titlar i en kampanj.

Nu köper de två förlagen in sig, vilket innebär att alla förlag äger lika mycket, 20 procent. Övriga 40 procent ägs av grundarna Johan Sundström och Ola Degerfors.

– Det är ett framgångsrikt företag med en duktig ledning som jobbar med en verksamhet som vi tror är strategiskt rätt att vara del­ägare i. De sysslar med digital försäljning av våra huvudprodukter – tryckta tidningar – och har en nor­disk plattform. Vi är nordiska och satsar på digitala verksamheter och vill ha ännu bättre möjligheter att sälja våra tidningar, säger Per Kjellander, vd på Egmont Tidskrifter.

Han förnekar att köpet skulle ha något samband med uppgifterna om att Bonnier gynnades.

– Vi har sett det som en bra investering med goda förutsättningar, säger han.

Nyligen lanserade Tidningskungen erbjudandet Flex, där prenumeranten väljer tre valfria tidningar till en fast månadsavgift, som dras via konto­kort likt prenumerationer på Spotify eller Netflix. I höst lanseras ett digitalt erbjudande. Men exakt hur det kommer att se ut är inte klart.

– Jag tror att det finns områden man kommer att utveckla som är sprungna ur digitaliseringen. Tidningskungen måste utvecklas som alla anda bolag, säger Per Kjellander.

Appen Readly lanserades ny­ligen som ett Spotify för tidskrifter. Vd Per Hellberg ser den ökade konkurrensen som något positivt.

– Det har länge förts en diskussion om hur digitaliseringen ska ske och nu börjar det hända, det är positivt och bekräftar att vi ligger rätt i tiden, säger han.

Men kan det inte bli så att Aller, Bonnier och Egmont ­väljer att enbart sälja sina titlar via Tidningskungen nu?

– Det finns alltid en risk om de kan tjäna mer pengar på det, men vi tillhandahåller en kostnadseffektiv lösning. Vi tittar mycket på vad som händer i Europa, där de har kommit längre och vi ser att förlagen lägger ut tidningar på olika plattformar.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.