Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Ramlösa provar ärlighet

Publicerad: 14 April 2010, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Marknadsledaren Ramlösa tänker öka avståndet till konkurrenterna ytterligare med ny reklamfilm och ny slogan.


Carlsberg storsatsar på Ramlösa i år, med ökad mediebudget och ny reklamfilm i regi av Felix Herngren tillsammans med Fredrik Falck.

– Vi ska stärka vår position och etablera oss som obestridbar marknadsledare, säger Christina Wergens, marknadschef på Carlsberg.

Med den nya parollen ”Ärligt är härligt” ska det bli ännu tydligare vad Ramlösa står för i förhållande till konkurrenterna. Bilden av Ramlösa som en naturlig produkt ska nyanseras, säger Christina Wergens.

– Det unika med Ramlösa i förhållande till konkurrerande märken och andra sorts drycker är att produkten är ren och enkel. Vi gillar inte att förställa oss eller konstla till det, säger Christina Wergens, marknadsdirektör på Carlsberg.

I den nya reklamfilmen illustreras detta av en man som använder den ena osannolika ursäkten efter den andra för att förklara varför han är sen till ett möte, istället för att rakt ut säga som det är. Humorn är viktig i reklamen. Ramlösa vill inte komma med pekpinnar, säger Monica Born, copywriter på Ramlösas reklambyrå Åkestam Holst.

– ”Ärligt är härligt” är ett mer långsökt sätt att prata om naturlighet, men också lite mer spännande och i tiden än det mer traditionella sättet att lyfta fram naturen och källan, säger hon.

Filmen kommer att visas i olika versioner under resten av året i TV3, TV6, TV8, Kanal 5 och Kanal 9, med extra tryck inför den viktiga sommarsäsongen.

– Vi kan urskilja två tydliga målgrupper för Ramlösa. Dels den yngre urbana gruppen som gärna tar en flaska vatten on the go, dels en medelåldersmålgrupp i städer och förorter som köper stora vattenflaskor. Genom tv kan vi nå båda grupperna, säger Christina Wergens.

Tv används för att stärka och förtydliga varumärket. När det gäller smaklanseringar och produktreklam fortsätter print att vara den viktigaste kanalen, men med anpassning till det nya manéret.

I vår lanseras tre nya smaker, blodapelsin, smultron och rabarber, med reklam på stortavlor och i dags- och populärpress. Lanseringarna följs upp med en digital kampanj, där kunderna får välja vilken av smakerna smultron och rabarber som ska få finnas kvar i sortimentet.

Ramlösa

Bruttomedieinvesteringar 2009: 4,4 miljoner kronor (exklusive webben)

Reklambyrå: Åkestam Holst

Produktionsbolag: FLX

Pr-byrå: Prime PR

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.