Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Radion ska ta andelar

Fem år efter de första diskussionerna om att införa PPM är det nya systemet för radiomätningar på plats. Förhoppningen är att de nya lyssnarsiffrorna – som motsvarar tv-världens ratings – ska ge radion en större andel av reklamkakan.

Dante Thomsen


Publicerad: 09 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:56

Ämnen i artikeln:

SBS RadioSifoSveriges RadioMTG Radio

Diskussionerna om att införa PPM har pågått sedan 2007, men det var först för ett år sedan som de tre mediebolagen SBS, MTG och SR kunde enas om implementeringen.

– Det här har efterfrågats av mediebyråerna i över fem år. Det har varit en lång process, säger Stefan Andersson, projektledare på SBS Radio.

Nu är dock systemet på plats. Den första rapporten levererades den 15 augusti och i början på nästa år är tanken att den nya valutan ska börja gälla.

– Innan vi går skarpt ska medie­byråerna få en chans att känna på mätningen, säger Claes Boström, projektansvarig på Sifo.

PPM beskrivs som det största projektet i radiobranschen under de senaste fem åren.

– Det är jättestort för oss. Det är ett av världens dyraste mät­system, säger Carola Wikström, projektledare på MTG Media.

Varför har det tagit så lång tid?

– Man kanske helt enkelt inte har sett fördelarna tidigare.

Den viktigaste nyheten är att data levereras varje kväll – och att mätningen sker 365 dagar om året, vilket kan jämföras med Sifos tidigare mätning Cati, kvartalsrapporter som bygger på telefonintervjuer. Att slippa använda historiska data för att räkna ut räckvidd och pris beskrivs som revolutionerande.

– PPM ger oss en valuta och samma analysverktyg som tv-branschen. Det gör att vi kan börja sälja på ratings och blir ett leveranskvitto på att kunden verkligen får vad de köper. Det blir en helt annan transparens, säger Carola Wikström.

Kommer det här leda till en prishöjning?

– Det är inte syftet. En kampanj ska kosta lika mycket efter årsskiftet som nu. Vi har absolut ingen tanke på att annonsörerna ska bära kostnaderna för det här systemet.

Syftet med att införa PPM är dock solklart.

– Vi tycker att vi har en orimligt liten del av reklamkakan med tanke på hur väl radio fungerar som annonskanal. Det är inget snack om att målet är att ta en större del av reklamkakan, säger Stefan Andersson.

Även på Sveriges Radio hoppas man att PPM ska stärka radion.

– Även SR vill ha ett starkt radiomedium. Men vi kommer också att använda PPM som ett verktyg i programutveckling, säger Peter Larsson, analytiker på SR.

PPM kommer dock bara att gälla nationella kampanjer.

– Cati kommer även i fortsättningen att gälla i de lokala områdena, säger Claes Boström.

Mediebolagen kommer inte heller att sälja till riktade målgrupper. Istället är det förmodligen alla 12-79 år som kommer att gälla.

– Vi vill ha stabilitet i systemet innan vi börjar experimentera med målgrupper. Det är jätteviktigt, säger Carola Wikström.

Så funkar mätaren

PPM, eller Personal people meter, är ett system för att mäta radiolyssning skapat av det amerikanska konsumentundersökningsbolaget Arbitron. Själva idén föddes redan 1988 och systemet togs för första gången i drift för drygt tio år sedan.

Tekniken bygger på en dosa som lyssnar in allt ljud i omgivningen. Med hjälp av särskilda koder vattenmärks varje radiosändning, och rapporteras in till Sifo, som sammanställer mätningen.

Själva apparaten läggs i fickan och är dessutom rörelsekänslig, vilket gör att den slutar fungera om användaren lägger dosan ifrån sig. Dosan skiljer också på lyssning utanför hemmet och kan också mäta exempelvis tv och webb-tv.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.