Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Strategi och analys

”Produktplacera interaktivt”

Publicerad: 03 Mars 2011, 12:14
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:17

Den kraftiga tillväxten av webb-tv i kombination med Lady Gagas tights kan bli en ny intäktskälla för musikbranschen. Det visar en studie om interaktiv produktplacering skriven vid Stockholms universitet.


Bakom studien ”Av egen vilja och utan avbrott” står Stina Rafner och Gustav Idhammar. Idén fick de efter en föreläsning om interaktiv produktplacering.

– Vi är båda engagerade i musik, och kände att vi ville kombinera vårt intresse med marknadsföring, samtidigt som vi blev fascinerade av interaktivitetens möjligheter.

Poängen med interaktiv produktplacering är att konsumenten själv kan välja att pausa filmer och musikvideos för att titta närmare på de produkter som är intressanta. Möjligheten finns också att klicka sig vidare för att läsa mer och eventuellt köpa produkten. Samtidigt ger interaktiv produktplacering nya möjligheter för effektmätning.

Själva undersökningen gick ut på att tre fokusgrupper med runt fem respondenter var fick titta på olika musikvideos där interaktiv produktplacering förekom.

– Vad vi kom fram till var att responsen generellt sett var positiv och att det framför allt var placeringen som var det avgörande för attityden, inte interaktiviteten, säger Stina Rafner, och fortsätter:

– Zoomar man in på ett bilmärke i tio sekunder uppfattas det som påträngande. Ett exempel på en produktplacering som togs emot bra var i en av Lady Gagas musikvideos. Hon hade på sig ett par tights som en ung tjej tyckte om och gärna ville kunna klicka på, för att få veta var de kom ifrån.

Stina Rafner berättar att den interaktiva produktplaceringen framför allt fungerar bra när den ersätter traditionell avbrottsreklam. En diskret produktplacering är ett bra sätt att nå unga och reklamtrötta människor.

Samtidigt pekar hon också på vikten av målgruppsanpassning.

– I musikvideos är det ofta rätt dyra märken som förekommer, vilket våra informanter tyckte var mindre intressant eftersom de helt enkelt inte hade råd. Själv skulle jag inte ha något emot att köpa ett par tights från en Lady Gaga-video.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.