Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Produktionskakan växer

Publicerad: 24 November 2010, 12:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Endemol och Prosiebens Snowman ger sig in på den redan överetablerade svenska produktionsbolagsmarknaden. Men kakan som bolagen slåss om växer kraftigt – bland annat för att jätten SVT lägger allt fler produktioner utanför huset.


Ämnen i artikeln:

FremantleProsiebenRed ArrowPontus GårdingerSVTEndemolBig BrotherSnowman

Under fjärde kvartalet förra året rådde stora skälvan på kanalhusen. Ingen visste hur djup den finansiella krisen skulle bli och inköpen av tv-produktioner lades på is. Sedan vände det och kanalerna fick ge sig ut på hetsjakt efter nya produktioner.

–?Under 2009 höll hela branschen andan, men nu är det ett otroligt tryck i marknaden. Kanalerna vill ha program på studs och vi jobbar med korta leveranstider, säger Thomas Hedberg, vd för Titan Television.

Titans omsättning beräknas landa på 135 miljoner kronor i år, jämfört med 97 miljoner förra året. Inräknat verksamheten i det norska bolaget, Limelight, landar totalomsättningen för 2010 på nära 200 miljoner kronor. En av Titans allt mer frekventa beställare är SVT.

–?Vi ser att de lägger ut betydligt mer av sin produktion. Det är inte omöjligt att det ligger ett policybeslut bakom.

I England har BBC fattat ett beslut om att 25 procent av all produktion ska ske utanför huset.

–?Vad jag har förstått så förhandlas det rätt intensivt om att få fram en fast procentsats också i Sverige. Om det blir så är det mycket pengar det handlar om, säger Thomas Hedberg. SVT:s programbudget pendlar mellan 2,6 och 2,8 miljarder kronor årligen, vilket är mer än hela tv-produktionsbranschens sammanslagna omsättning, som förra året låg på 1,5 miljarder kronor, enligt branschföreningen Film- och tv-producenterna.

Annie Wegelius, program­direktör på SVT, bekräftar att SVT lägger ut fler produktioner, men säger att det inte finns något konkret beslut bakom.

–?Däremot finns det sedan ganska länge en uttalad ambition att minska självförsörjningen och öka flexibiliteten.

Om det är en gammal ambition, varför får den genomslag nu?

–?Vi har omorganiserat inom SVT, vilket gör att vi har kunnat effektivisera uppdragsprocessen och ta snabbare och bättre beslut.

Ska ni ta fram en fast procentsats?

–?Det kan jag inte uttala mig om, men vi för en kontinuerlig dialog med producent­föreningen.

Snowmans vd Pontus Gårdinger säger om marknadsläget:

–?Visst är det en tuff marknad, men min känsla är att det görs väldigt många produktioner i Sverige just nu. Det vi ser är inte en avmattning utan en ökning.

Michael Porseryd är i färd med att bygga upp Endemols nordiska organisation. Bolaget har fått en flygande start i Sverige då de lyckats sälja formatet ”Big brother” till TV4-Gruppen.

–?Fantastiskt kul och viktigt. Det är en stor produktion som ger oss volym redan från start. Jag räknar med att vi ganska snart kommer att ha fler format sålda, säger Michael Porseryd. Utöver Endemol och Snowman är även Fremantle en förhållandevis ny aktör i Sverige. Bolaget etablerade sig 2006 och ökar i år omsättningen till 65 (51) miljoner kronor. Fremantle tog nyligen hem produktionen av egna formatet ”Bonde söker fru” från Meter. 

Om Fremantle ska ta hem fler format, däribland Meter-produktionen ”Idol”, är inte beslutat än, enligt vd:n Claes Leinstedt.

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev