Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Procter & Gamble gör lokal reklam

Publicerad: 25 September 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:09

Procter & Gamble, en av världens största annonsörer, styr om sin kommunikation med målet att producera mer lokal reklam, kan Dagens Media berätta.


Ämnen i artikeln:

MediacomProcter Gamble

Under 2011 köpte Procter & Gamble medieutrymme för 444 miljoner kronor brutto i Sverige. Hittills i år ligger motsvarande siffra på 257 miljoner kronor.

Siffrorna, som kommer från Sifo reklammätningar, gör att Procter & Gamble är Sveriges sjätte största annonsör.

Även om Procter & Gamble uppmärksammats och prisats för kampanjer som Ariel Fashion Shoot består en avgörande del av dagligvarujättens reklam av internationella kampanjer som dubbats i varje land.

Nu ligger Procter & Gamble i startblocken för att stöpa om sin kommunikation och producera mer lokal reklam för den svenska marknaden.

Uppgifterna bekräftas av Michel Brygiewicz, digital marknadschef på Procter & Gamble Nordic.

– Ja, det stämmer att vi ska göra det, säger Michel Brygiewicz.

Han vill dock inte ge fler kommenterar kring kursändringen i bolagets kommunikation, utan hänvisar till sin chef Krister Karjalainen, som är högst ansvarig för digitala medier på Procter & Gamble Nordic.

– Jag har alla detaljer, men kan tyvärr inte säga något mer, säger Michel Brygiewicz.

Hur påverkas era byråsam­arbeten?

– Jag kan inte uttala mig om det.

Krister Karjalainen väljer att lägga locket på. Inte heller någon annan på bolaget som Dagens Media har talat med vill uttala sig.

Linus Hjoberg är vd på Procter & Gambles mediebyrå Mediacom:

– Vi har jobbat med Procter & Gamble i över 20 år och de är väldigt restriktiva med vad vi får kommentera och inte, säger han.

Innebär det här att ert uppdrag blir större?

– Det kan jag tyvärr inte säga, även om jag skulle vilja säga något. Allt måste komma från dem.

Krister Karjalainen rekryterades av Procter & Gamble under hösten 2010. Då med ansvaret att utforska det digitala mediets gränser.

Resultatet blev bland annat den prisvinnande kampanjen ”Ariel Fashion Shoot”. Ett högriskprojekt som producerades av Saatchi & Saatchi.

Köpte reklam för 444 miljoner

Under 2011 var Procter & Gamble Sveriges sjätte största annonsör.

Medieinvesteringar 2010: 456 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar 2011: 444 miljoner kronor brutto

Medieinvesteringar hittills i år: 257 miljoner kronor brutto

Mediebyrå: Mediacom

Tidigare byråsamarbeten i urval: Saatchi & Saatchi, MSL och Suddenly

Varumärken i urval: Ariel, Yes, Pampers, Pringles, Old Spice, och Hugo Boss

Dante Thomsen


Ämnen i artikeln:

MediacomProcter Gamble

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev