Priset pressas uppåt

Räckviddsraset får kontaktkostnaderna att skjuta i höjden. Allra mest för Sydsvenskan – som blir hela 24 procent dyrare i år.

Dagspressens bruttopris blir ett allt mer irrelevant mått.

I takt med att räckvidden rasar har kontaktkostnaden ­pressats uppåt. För Sydsvenskans del landar priset för en kontakt på 56 öre 2015.

Istället för att justera bruttopriset blir rabatterna allt större.

– Det är otroligt mycket luft i prislistorna, vi följer antalet läsare och förhandlar därefter, säger Ramona Reander Buckholt, print­ansvarig på Mind­share.

Fredrik Ivansson, försäljningsdirektör på Sydsvenskan:

– Det finns ju inga tidningar som har sänkt sina bruttopriser, för att räckvidden faller. Totalt har vi ju ett bruttopris som stämmer väldigt illa överens med nettopriset, och det är ju ett problem, säger han, och fortsätter:

– Vi skulle vilja ändra rejält i bruttopriset – men, då äter mediebyråerna upp det eftersom de är så fokuserade på rabatt­satser, uttryckta i procent.

Hur ser du på annonsintäkterna totalt för 2015?

– De kommer fortsätta att sjunka. Vi hoppas ju på att det digitala kommer att växa, men vi måste växla upp ännu mer.

Hur ser er fördelning mellan print och digitalt ut?

– Jag vill inte ge någon siffra, men jag kan konstatera att vi ligger lite efter till exempel DN och GP.

Anna Fröberg Eriksson, printrådgivare på Starcom:

– Dagspress är starkt konkurrensutsatt, så att ha höga kontaktkostnader är ju inte en fördel i köparnas ögon. Samtidigt är det vårt jobb att utvärdera och se kontaktvärden från fall till fall, då man inte kan se alla olika kontakter som samma sak.

Trots räckviddsraset väljer vissa titlar, som till exempel Dagens Industri, att höja bruttopriset.

En helsida på vardagar kommer under 2015 att kosta 144 300 kronor, enligt prislistan, att jämföra med 142 200 kronor förra året.

Tillsammans med att färre läser tidningen gör det att kontaktkostnaden skruvas upp drygt 12 procent, till 46 öre per kontakt.

– Vi utgår alltid från netto­priser när vi ger rekommendationer till våra kunder, och kontaktpriser är alltid en förhandlingsfråga – vilket alltså även gäller DI, säger Anna Fröberg Eriksson.

Även Ramona Reander Buckholt förvånas över Dagens Industris beslut att justera priset uppåt.

– Man kan ju ifrågasätta varför vissa höjer prislistan när räckvidden ändå går ner, säger hon.

Dagens Media har sökt Dagens Industris tillförordnade annonsdirektör Mats Lagus.

Niclas Rislund

Publicerad 2015-02-03 05.00Uppdaterad 2015-12-06 12.15

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: