Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Prime vann Sveriges första guld

Publicerad: 28 Juni 2011, 13:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:06

CANNES. Prime PR vinner Sveriges första guld i Cannes Lions. "Det är klart att det känns jättebra och roligt att vi följer upp förra årets vinster", säger Jonas Palmqvist, partner i Prime.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2011Åkestam HolstPrime PRPerfect FoolsJung von MattForsman Bodenfors

Prime var nära ett Grand Prix med ”Vac from the Sea” för Electrolux . Men den ädlaste valören gick istället till den australiensiska reklambyrån Clemenger BBDO och banken NAB.

Men ett guld på två nomineringar är inte fy skam heller.

– Jag tror inte att det går att bli besviken när man inte vinner Grand Prix. Det känns mer eller mindre ouppnåeligt, säger Tom Beckman, kreativ chef på Prime.

Det var dock få pr-byråer på vinnarlistan – de flesta pr-priser vanns av reklambyråer.

– Det är inget konstigt. Bra och kreativa människor för arbetssätten framåt, säger Marcus Wenner, partner i Prime.

Tom Beckman fyller i:

– Cannes Lions har varit en reklamtävling i 58 år, men pr har bara varit med i tre år. Pr-byråerna är ovana att delta.

Så här långt i tävlingen har det även delats ut lejon i Promo & Activations och Direct.

I Direct var det Åkestam Holst som drog det längsta strået av de svenska byråerna. Fyra lejon blev det totalt – silver och två brons för Posten och ett silver för Pause Ljud & Bild. Forsman & Bodenfors tog hem två brons, ett för AMF och ett för Reebok.

I Promo & Activations blev det totalt fyra svenska lejon. Silver till Perfect Fools för Converse, silver och brons till Jung von Matt för Minis guldäggsvinnande kampanj ”Getaway Stockholm”, samt ett brons till DDB Stockholm för butiken Papercut.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev