Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Preem till Trackster

Publicerad: 10 September 2009, 10:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

IK Stockholm, One Direct och Trackster har lyckats kamma hem ett stort antal nya kunder trots lågkonjunkturen.


Bara fem byråer, av drygt 15 tillfrågade i Dagens Medias enkät, har velat ge svar på nya och tappade kunder under första halvåret 2009.

Bland de svarande hör IK Stockholm till vinnarna med åtta nya kunder.

Även Trackster ligger i topp och har ett rykande färskt samarbete med bensinbolaget Preem i bagaget.

– Det blir en stor kund för oss och många stora byråer deltog i pitchen. Vi är väldigt stolta, säger Cia Jonsson, kundansvarig och projektledare på Trackster.

I Tracksters uppdrag ingår både nyrekrytering av kunder och att utveckla dialogen med redan befintliga kortkunder.

– Vi behöver ladda kortprogrammet med mer emotionella värden, inte bara värdecheckar. Vi ska försöka hitta mervärden för lojala kunder och börjar nu se över vad Preem kan göra i direkta kanaler.

Annonsörer har tidigare haft huvudbryderi när det kommer till effektmätningar av direktreklam. Branschdominanterna på distributionssidan, Posten och Svensk Direktreklam, har inte gjort sina mätningar på samma sätt.

Men sedan den 7 september är Sveriges Annonsörers nya system ”Effekt direkt” igång.

– Vi behöver siffror så att vi kan göra vettiga jämförelser med andra medier, och det kan vi nu, sade Viking Lines marknadschef Per Jute, som även är ordförande i Kommittén för direktreklam, när lanseringen tillkännagavs.

Swedmas tillförordnade vd, Postens före detta chef för direktreklam, Mikael von Ekensteen är försiktigt positiv.

– Det är bra att Sveriges Annonsörer uppmanar sina medlemmar att mäta effekterna av sin direktreklam. Kan det sen leda till att branschen kan jobba mot att hitta en gemensam standard är det positivt.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.