Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Preem satsar på grönt drivmedel

Publicerad: 2 Februari 2011, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Preem lanserar en ny diesel under våren. Det är bensinbolagets största satsning på flera år. "Det här är en marknadsförares dröm", säger marknadskommunikationschefen Marie Bark.


Ämnen i artikeln:

StatoilOKQ8Preem

Senare i vår ska Preem lansera den nya dieseln ”Evolution diesel”. Men redan nu startar förlanseringen med en kampanj i print och på nätet.

– När man tar fram ett nytt drivmedel så finns det en viss oro över om det kommer att passa ens bil. Därför vill vi redan nu öka synligheten och tydligheten, säger Marie Bark.

”Evolution diesel” innehåller en del förnyelsebara ämnen i form av restprodukter från de svenska skogarna. Därför är drivmedlet bättre för miljön än vanlig diesel, berättar Marie Bark.

Senare i vår kör Preem igång en större kampanj som även ska gå i tv.

– Det här är en jättestor lansering för oss och dieseln kommer helt klart att differentiera oss gentemot våra konkurrenter.

Även OKQ8 drog nyligen igång en reklamkampanj. Denna gång är det kaffe som står i fokus. Förutom att kaffet är färskmalet och rättvisemärkt så går det nu även att spåra bönorna tillbaka till respektive producent.

– Det här är en del av vårt sociala ansvarstagande, säger Peter Tiberg, marknadschef på OKQ8.

Kampanjen har redan börjat i butik, som senare ska kompletteras med print, tv och radio.

Förra året minskade OKQ8 medieköpen med 12 procent till 27,7 miljoner kronor brutto, exklusive online, enligt Sifo reklammätningar.

Enligt Peter Tiberg beror det på att  bolaget har omfördelat budgeten.

– Vi har inte minskat budgeten, men vi har ökat fokus på våra stationer. Sedan beror det också på vilka medieslag man använder eftersom de har olika mycket luft i rabatterna.

Konkurrenten Statoil har dock ökat medieinvesteringarna till 41,6 miljoner kronor brutto 2010. I år blir budgeten ungefär densamma, berättar Lukas Krol, chef för marknadsföring, som dock är förtegen om detaljerna i bolagets kommunikation.

Men även mediemixen blir densamma i år.

– Vi använder framför allt tv, radio och webb, säger Lukas Krol.

Preem Medieköp 2010: 31,3 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Reklambyrå: Forsman & Bodenfors. Mediebyrå: Bizkit.

OKQ8 Medieköp 2010: 27,7 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Reklambyrå: Ogilvy. Mediebyrå: Vizeum.

Statoil Medieköp 2010: 41,6 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar. Reklambyrå: Storåkers McCann. Mediebyrå: IUM.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

StatoilOKQ8Preem

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev