Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Prediktiv analys berättar om framtiden

Publicerad: 5 Juni 2012, 09:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:20

Att förutspå framtiden låter kanske som science fiction, men är faktiskt fullt möjligt med prediktiv analys. Åtminstone kan man ge framtiden tydligare konturer.


Ämnen i artikeln:

IBM

Prediktiv analys handlar, enkelt uttryckt, om att hitta mönster i befintliga data. Till skillnad från vanlig kampanj­optimering, där kedjan kanske sållar ut 50 procent av medlemmarna i sin kundklubb att skicka ett erbjudande till, så börjar prediktiv analys alltid med en specifik fråga.

– Den kan vara: Vilka kunder kommer att svara på kampanjen jag skickar ut och vilket erbjudande är det jag ska sända ut? Prediktiv analys är ett komplement till vanlig kampanj­optimering, som i sig är ganska rudimentär, säger Mats Stellwall, nordisk prediktiv analysspecialist hos IBM.

Genom prediktiv analys skiljer man ut de kunder som är mest troliga att svara på ett visst kommersiellt budskap. Det görs genom att finsegmentera data i en mängd olika parametrar.

– Så i stället för att skicka erbjudandet till 50 procent av medlemmarna och få en svarsfrekvens på 25 procent, skickar man det i till 20 procent av medlemmarna och får en svarsfrekvens på 80 procent.

Prediktiv analys har ganska nyligen fått fotfäste i Sverige och det är först de senaste två åren som intresset från marknads­förare börjat växa.

– För IBM är business analytics de kommande åren ett fokusområde som vi ser stor tillväxtpotential i.

Hur företag använder sig av prediktiv analys och vilka erfarenheter de har dragit är dock konkurrenskänsliga uppgifter och företagen pratar inte gärna om dem. När Dagens Media kontaktar Ica återkommer företaget via mejl med kommentaren att de inte har något intresse av att medverka i artikeln.

Ett case som IBM dock kan prata om är spanska barnklädeskedjan Neck & Neck som hade stora problem med att sälja till sina egna kundklubbsmedlemmar. Med prediktiv analys lyckades de öka försäljningen med 15 procent.

Men IBM är i övrigt fåordiga med vilka kunder de har, men säger att dagligvaruhandeln och telekom är två stora segment.

– I fallet med telekom handlar det väldigt mycket om att se vilka kunder som inom 90 dagar riskerar att byta till en annan leverantör, och förebygga det med specialanpassade erbjudanden.

Det låter som en komplicerad historia, hur kommer man igång med prediktiv analys?

– Det är inte komplicerat och heller inte rocket science. De flesta företag har ofta redan en mängd kunddata. Prediktiv analys handlar om att utnyttja den fullt ut.

Utöver IBM har också bland andra Accenture ett erbjudande inom prediktiv analys.

Företag har ofta redan en mängd kunddata. Prediktiv analys handlar om att utnyttja den fullt ut

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

IBM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev