Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Pr-krig när Prime intar Malmö

Publicerad: 16 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Stockholm, Bryssel, New York – och nu Malmö. I tysthet har Prime PR inlett en offensiv i Syd-Sverige.


Ämnen i artikeln:

Prime PR

Förutom Aspekta och Grayling har prickarna på Malmös pr-byråkarta främst utgorts av mindre aktörer. Men nu tar Prime – en av Sveriges största och mest prisbelönta byråer – sikte på Malmömarknaden, kan Dagens Media berätta.

Sedan en dryg månad tillbaka har Prime folk på plats i det nya kontoret, inhyst i medie- och reklamhuset Media Evolution City i Västra hamnen.

Etableringen har skett i tysthet, utan att Prime har berättat om det externt.

– Nej, det har vi inte. Borde man ha gjort det?, skrockar Prime-partnern och kommunikationsveteranen Per Hansen när Dagens Media börjar ställa frågor om etableringen.

Det är han som ska leda Malmö-­offensiven. Till sin hjälp har han värvat Stefan Olsson, som de senaste åren varit chef för Graylings Malmökontor.

– Jag blir seniorkonsult, kundansvarig och en i teamet, säger Stefan Olsson, som inte vill gå in på detaljer om sitt arbete på Prime, då han formellt fortfarande är anställd av Grayling.

Den tredje medarbetaren Maria Lindqvist har hämtats från Prime Malmös hyresvärd Media Evolution.

Grundprincipen ska dock vara att Malmökunderna får tillgång till hela Primes erbjudande, genom att arbetsgrupper i Stockholm kopplas på projekten.

– Får vi andra typer av jobb som vi inte kan lösa i Stockholm får vi fortsätta att rekrytera, säger Per Hansen.

Primes etablering innebär att kriget om kunderna i Malmö hårdnar. Även Grayling har offensiva planer. Det uttalade målet är att gå om Aspekta – och bli Malmös största pr-byrå.

– Vi har som mål att växa och är inne i en rekryteringsfas, säger Daniela Rogosic, Graylings nya chef i Malmö.

Hon säger att Grayling definitivt ska ta Primes offensiv ”i beaktande”, men tillägger:

– Prime har försökt i Malmö tidigare, men inte lyckats. Detsamma gäller Springtime. Jag tror att det är viktigt med ett lokalt nätverk för att kunna slå sig in.

Per Hansen hävdar dock att Prime kan fylla ett hål på marknaden, samt att Primes tidigare framstötar i Malmö inte har varit på denna nivå.

– Vi jobbar integrerat över flera discipliner och kombinerar till exempel reklam och pr. Det gör att vi kan erbjuda något som inte riktigt finns där i dag.

Dessutom har Prime denna gång redan säkrat lokala uppdrag genom att vinna upphandlingar för Malmö stad, Helsingborgs stad och Spårvagnar i Skåne.

Det blir grundbulten i etableringen. Malmökontoret blir också ett sätt att komma närmare befintliga kunder som Tetra Pak och Pågen, samt ett vapen i kampen om nya kunder. Öresundsregionen är strategiskt intressant då många storföretag har huvudkontor där. Närheten till Köpenhamn och Europa är en annan lockande faktor.

– Det är en spännande region där det händer mycket. Man har jobbat på att gå från att vara en arbetarstad till att bli en tjänstemannastad. Vi vill vara med i den förändring som är på gång, säger Per Hansen.

Magnus Dahl, grundare och vd på Malmös största pr-byrå Aspekta, tar konkurrensen från Prime och Grayling med ro. Han konstaterar att Prime har en tuff utmaning framför sig.

– Aspekta är mer än dubbelt så stort som närmaste konkurrent. Vi ser emellertid med stor ödmjukhet på marknaden.

De slåss om PR-malmö

Prime PR

Antal medarbetare i Malmö:

3 från starten

Byråintäkt*: 110,8 miljoner kronor

Rörelseresultat*: 14,2 miljoner kronor

Är partnerägt och har kontor i Stockholm, New York, Bryssel och Malmö. Byrån grundades 1998 och är en av Sveriges största pr-byråer, även om man idag kallar sig för en ”fullservicebyrå”. Har haft närvaro i Malmö sedan senvintern 2013.

*Siffrorna avser det brutna räkenskapsåret 2011/2012 för Prime Public Relations i Sverige AB.

Grayling

Antal medarbetare i Malmö: 14

Byråintäkt*: 53,1 miljoner kronor

Rörelseresultat*: -2,4 miljoner kronor

Ingår i det globala nätverket Grayling, med 70 kontor i världen, som ägs av den börsnoterade koncernen Huntsworth. Har i Sverige kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Har haft närvaro i Malmö sedan 2004 (via Sund Kommunikation).

*Siffrorna avser helåret 2011. Bolaget har ännu inte presenterat några siffror för 2012.

Aspekta

Antal medarbetare i Malmö: 16

Byråintäkt*: 22,3 miljoner kronor

Rörelseresultat*: 1,7 miljoner kronor

Aspekta grundades 1994 och har sin bas i Malmö. Byrån, som ägs av ledningen, har även kontor i Stockholm med en medarbetare. 2011 gick Aspektas danska bolag ihop med Trinskjaer & Co och bildade Aspekta Trinskjaer.

*Siffrorna avser helåret 2012.

Upphandlingarna bakom Primes intåg

Malmö stad

I maj 2012 inleddes en upphandling för pr- och reklamtjänster till ett värde av 25 miljoner kronor. Tidigare anlitades byråer ad-hoc efter behov.

Prime, Grayling, Aspekta och Gullers Grupp gick i december 2012 segrande ur pr-upphandlingen.

Prime vann även uppdrag inom området reklam- och kommunikationstjänster, tillsammans med Eight, Good Old och The Fan Club.

Helsingborgs stad

I slutet av februari stod det klart att Grayling, Aspekta, Gullers Grupp, Prime och Nowa kommunikation plockat hem ramavtalen för strategisk kommunikation och opinionsbildning.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Prime PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.