Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Pr ger mest för pengarna

Publicerad: 6 Mars 2013, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Marknadsförarna anser att pr är den kanal som ger mest valuta för pengarna. Det visar en undersökning från Apsis och Sveriges Marknadsförbund.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Marknadsförbund

Totalt 62 procent av respondenterna anser att pr och lobbying ger högst avkastning i förhållande till investeringen. Lika många tycker att insatser på den egna sajten ger hög lönsamhet. Men båda kanalerna har tappat jämfört med 2011. Då ansåg hela 72 procent att den egna sajten gav högst avkastning, respektive 65 procent för pr.

– Att pr skattas så högt be­dömer jag hänger samman med att man uppfattar resultatet som trovärdigt, med hög spridning och relativt lång livslängd, säger Anders Frankel, vd och grundare av Apsis.

De kanaler som får sämst betyg vad gäller roi är banners och sms, vilket bara 21 respektive 26 procent av marknads­cheferna föredrar.

Men samtidigt är det stora skillnader mellan b2c- och b2b-företag. Högst betyg får den egna sajten, som 70 procent av marknadscheferna på b2c-företagen anser ger högst roi, medan pr föredras av 51 procent.

Bland b2b-företagen är det istället mässor som anses ge bäst lönsamhet, uppger 67 procent av respondenterna. Nästan lika många, 66 procent, anser att pr och lobbying ger högst avkastning.

Resultatet av undersökningen visar dessutom att de flesta företag ställer allt högre krav på att mäta och följa upp marknads­föringsinsatser. 68 procent av marknadsförarna upplever att kraven på att visa på lönsamhet och effekt av marknadsföringen har ökat det senaste året. Bland konsulterna i undersökningen är motsvarande siffra hela 78 procent.

Större delen av respondenterna, drygt 29 procent, mäter framför allt direkta köp och avslut som ett sätt att visa på effekt. Men nästan 12 procent av b2b-företagen mäter inte sina marknadsföringsaktiviteter alls, respektive 2 procent av b2c-företagen i undersökningen.

– I många fall är det enklare för b2c-företag, exempelvis e-handlare, att mäta. Och effekten av den digitala marknads­föringen är i många fall mycket kritisk för att lyckas.

Undersökningen genomfördes via en webbaserad enkät i Apsis Survey Pro, distribuerad via e-post till Sveriges Marknadsförbunds e-postlista samt via länkar i sociala medier. Datainsamlingen gjordes 14 december 2012–21 januari 2013.

Undersökningen har besvarats av 344 marknadsförare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Sveriges Marknadsförbund

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev