Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Pr-branschen vill ha nya regler

Publicerad: 3 Februari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:11

Debatten om Filippa Reinfeldts sidbyte kan ha skadat pr-branschen. Det anser branschorganisationen Precis.


Först Anders Borg. Den forne finansministern presenterades den 10 december som vice ordförande i Kinneviks styrelse, med tillträde vid årsskiftet. Därmed gick han, med bara månaders mellanrum, från den politiska maktens epicentrum till näringslivet.

En dryg vecka senare värvades det tidigare sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt som lobbyist till den privata vårdjätten Aleris.

Toppolitiker har ett oomtvistat värde för byråer och företag. De har kunskap, kontaktnät och auktoritet.

– Toppnamnen kan bli lyssnade på inom den samhällsarena som blir allt viktigare för många företag, säger Anna-Karin Hedlund, vd för branschorganisationen Precis, och partner i pr-byrån Diplomat.

Politikens tolvtaggare blir även ett marknadsföringsverkyg för sina byråer.

– Personer som Göran Persson, Anders Björck, Lars Leijonborg och Sten Tolgfors ger en stor tyngd åt pr-branschen och även till de byråer där de arbetar, konstaterar Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander.

Hos Aleris har Filippa Reinfeldt ett tydligt uppdrag. Med sina erfarenheter från valfrihetsreformerna i Stockholms vårdsystem ska hon först och främst rikta in sig på opinionsbildning i Norge och Danmark.

– Där sneglar man alltmer på svenska vårdvalssystem. Filippa Reinfeldt har en stor kunskap och erfarenhet av hur man förändrar sjukvård och omsorg, säger Henrik Kennedy, kommunikationschef på Aleris.

Filippa Reinfeldt ska, med sin tyngd, servera argumenten kring fördelarna med privat vård.

– Vi tror att hon är en bra person för att berätta för norska och danska beslutsfattare. Hon kan påverka debatten och förklara hur man har gjort här, säger Henrik Kennedy.

Men alla är inte lika positiva. Filippa Reinfeldts sidbyte orsakade en massiv våg av kritik.

– Det är ju ingen vild gissning att det är payback för hennes privatiseringsvåg, sade Veronica Palm (S), vice ordförande i riks­dagens socialutskott, till SvD.

Nyheten fick även civilminister Ardalan Shekarabi att utlova en utredning. Den ska mynna ut i förslag till regler, exempelvis om karantän, för hur statsråd och statssekreterare – men även andra ledande befattningshavare inom kommun, landsting och stat – kan byta sida till pr-branschen och näringslivet.

Ännu finns varken direktiv eller tidsplan.

Pr-branschen brukar vanligen försöka mota hot om lagstiftning i grind med självreglering. Men Anna-Karin Hedlund, ordförande i branschorganisationen Precis, välkomnar civilministerns initiativ.

– Vi ska ha en tillit till våra politiker och att man inte ska kunna misstänkliggöras för korruption, säger hon.

Anna-Karin Hedlund har förståelse för kritiken mot Filippa Reinfeldts sidbyte. Att så snabbt gå från rollen som politiker till rollen som lobbyist för ett vårdbolag ger stor negativ uppmärksamhet i medierna. Det kan i sin tur skada tilltron till våra politiker, och pr-branschens rykte.

– Det blir ett väldigt högt tonläge kring dessa händelser. Det enda sättet att undvika det är kanske att ha ett regelverk, säger Anna-Karin Hedlund.

Karenstid för toppolitiker är ett troligt verktyg för utredningen att se över.

Patrik Westander varnar dock:

– Grundproblemet är lobbying med dolda uppdragsgivare. Om det tar 11 eller 12 månader innan en minister kan börja lobba i det fördolda är inte det viktiga, säger han.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.