Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Pr är bra för hela samhället”

Publicerad: 24 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Paul Holmes, mannen bakom amerikanska pr-sajten The Holmes Report, uppmanar svenska pr-byråer att vara mer öppna med sitt public affairs-arbete. "Annars ser det ut som om de är generade över sitt arbete", säger han.


Istället för att ligga lågt och inte berätta om sina kunder inom public affairs, bör byråerna lyfta fram och berätta om kampanjer som har haft en positiv påverkan på samhället.

– Det finns solida etiska argument för bra public affairs-arbete, och det är branschens skyldighet att berätta om att pr inte bara är positivt för företagen utan kan vara bra för hela samhället, säger han, och fortsätter:

– En hemlig kundlista kan vara en bra policy för individuella kunder, men det är negativt för pr-branschen på sikt.

Paul Holmes har bevakat den internationella pr-branschen i The Holmes Report i 20 år, med bas i New York. Sajten bevakar den globala pr-branschen och är en del av The Holmes Group, som även utvärderar enskilda byråers arbete och arrangerar den internationella pr-tävlingen The Sabre Awards.

För Paul Holmes är det en självklarhet att företag ska ha rätt att aktivt försöka påverka politiska processer, på samma sätt som exempelvis fackförbund och ideella intresseorganisationer.

Företag är stora viktiga institutioner som påverkas starkt av lagstiftningen och som kan spela en viktig utbildande roll i beslutsprocessen, säger han.

– Jag tycker det är bäst när alla tillåts att ha en röst. Beslutsfattandet bör vara så transparent som möjligt. Människor bör uppmuntras att bli involverade i frågorna. Paul Holmes har drivit New York-baserade The Holmes Report i 20 år.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.