Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Postens stora digitala kliv

Publicerad: 30 Mars 2011, 13:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:15

Nu ändrar dr-giganten Posten inriktning – och ska positionera sig som en spelare inom digital direktmarknadsföring.


Ämnen i artikeln:

SmickerDirektmarknadsföringPostenAbakus

Direktmarknadsföringen förändras dramatiskt i takt med digitaliseringen.Byråerna vittnar om allt mindre fokus på köpta kanaler.

Nu ändrar dr-giganten Posten inriktning – och ska positionera sig som en spelare inom digital direktmarknadsföring.

Postens drog in 4,5 miljarder kronor på sin reklamaffär under 2010. Det är en halv miljard mindre än 2008.

Och direktreklamens andel av reklamkakan har krympt stadigt sedan mitten av 2000-talet.

Byråer och andra branschkännare som Dagens Media varit i kontakt med tror att detta beror på att allt fler företag flyttar sin kommunikation och dialog med kunderna till digitala och egna kanaler.

Även Posten, som sedan lång tid tillbaka varit en renodlad direktreklamaktör, satsar nu stort på digital marknadsföring.

– Vi jobbar sedan någon månad tillbaka med en ny vision för reklam. Vi ska gå från att vara en dr-aktör till att vara en dm-aktör, vilket är ett stort steg i vår värld, säger Stefan Lundström, chef för reklam och media på Posten.

I höstas beta-lanserade Posten tjänsten Reklamfixaren.se ­­– där företag kan skapa sina reklamutskick direkt på nätet. Genom ett samarbete med Google föreslås även relevanta söktermer att köpa i Google Ad words utifrån erbjudandet i reklamutskicket.

För Posten är lanseringen av nya tjänster vägen till att nöta in bolagets nya position.

– Vår vision innefattar allt från mobilt, till internet och sök. Vi ska ta oss till positionen som en dm-aktör genom att lansera många nya tjänster företrädesvis inom det digitala området.

Även landets byråer inom direkt- och relationsmarknadsföring jobbar nu intensivt med att sätta fingret hur morgondagens erbjudande ska se ut.

På Smicker har visionen fått ett namn – ”Modern RM”.

– Vi försöker att gå i bräschen för en ny utveckling. Framtidens direktkommunikation kommer att ske mer i egna och förtjänade kanaler, säger Pepe Larsson som både är kreativ chef och vd på byrån och fortsätter:

– I och med att fler och fler kanaler blir digitala blir det enklare att följa potentiella kunder på individnivå och följa dem mellan olika kanaler, och plattformar.

Även Christel Hedin, vd på Abakus, ser att direktmarknadsföringsbyråernas roll håller på att förändras.

– Vi dm-byråer kan kommunicera och bygga relationer. Vi har enorma förutsättningar att ta oss an sociala medier. I min värld borde det vara dm-byråer som hanterar Facebook, Twitter och även bloggar, säger hon.

Vanan att mäta effekt och hantera respons samt dialog är saker som Christel Hedin lyfter fram som unikt för direktmarknadsföringsproffs.

– Alla typer av byråer är såklart ute och nosar på detta. För kunden är det frågan vad man vill uppnå. Vill man uppnå mätbara reslutat är det oss man ska komma till. Pr-byråerna har varit väldigt bra på idéfronten och det kanske är där vi måste stärka upp.

Susanne Preber Alm, före detta vd på Trackster håller just nu på att formulera framtidens erbjudande som affärsområdeschef på Waters Widgren TBWA:s nya relationsmarknadsföringsdel.

– Direktmarknadsföring och hela crm-tänket har handlat mycket om att låsa in kunderna för att skapa lojalitet. Vi vill hellre jobba med att skapa engagemang hos kunderna. Då vet vi att man kan bygga relationer.

Sociala och digitala medier flyttar även makten från annonsören till konsumenterna som själva skapar dialog om varumärken och produkter.

Men det skapar också möjligheter för bolag att faktiskt delta i de dialoger som förs.

– Det är viktigt att varumärken och företag tar del i dialogen. Det går inte längre att styra kunden på samma sätt som tidigare genom traditionella segmentering och bearbetning med utskick. Varumärken måste själva agera som en individ i det mya medielandskapet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.