Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Posten bygger ut digitalt – lanserar qr-koder

Publicerad: 27 Mars 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:27

När dr-marknaden avstannar måste Posten minska sitt beroende av fysiska brev. Reklam- och mediachefen Stefan Lundström berättar om hur det ska gå till. "Posten ska gå från dr- till dm-aktör."


Dr-marknaden växte betydligt mindre än den totala reklammarknaden förra året och väntas enligt IRM tappa ytterligare i år.

– Den fysiska affären, brevet, fortsätter att vara en viktig inkomstkälla och ska fortsätta att utvecklas, men vi inser att den är utmanad på sikt. Därför behöver vi skaffa fler intäkts­poster, säger Stefan Lundström.

Sedan tidigare har Posten kopplat tv till dr-affären, genom Plusset-samarbetet med TV4.

Förra året aviserades en omfattande digital satsning för att bredda verksamheten. Nu kan Dagens Media berätta hur planen ser ut.

Tre nya tjänster introduceras inledningsvis – qr-koder och två olika sök­erbjudanden.

Qr-kodserbjudandet släpps i april och lanseras med en stor annonskampanj som ska hjälpa till att få upp användarnas intresse för qr-koder.

– Vi har ett paketerbjudande som omfattar dr, qr-kod och en kampanjsida dit scanning av koden leder, säger Stefan Lundström.

Nästa steg blir en egen qr-läsare till mobilen som lanseras före sommaren.

– Säljkåren är eld och lågor över detta. Planen är att slutkunden ska kunna göra avslut och köpa produkterna direkt i kod­läsaren.

Den andra digitala nyheten är Google-samarbetet ”Sökordsfixaren” – en tjänst där små och medelstora företag själva enkelt kan koppla ihop sökord med sina dr-utskick.

– Direktreklam och sökord är två kanaler som passar väldigt bra ihop, vi vet att sökningarna på Google ökar vid dr-utskick. Men småföretagare har ofta inte tid och resurser för planering av komplexa sökaktiviteter, det måste vara superenkelt, säger Stefan Lundström. Postens tredje nyhet är en söktjänst för större annonsörer.

– Det är också en paket­lösning med dr och sök, med den skillnaden att Posten och annonsören tillsammans planerar kampanjen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.