Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Populärpressen vänder ner

Publicerad: 9 november 2011, 07:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Populärpressen drabbades hårdast av alla medieslag under lågkonjunkturen 2009. Nästa år minskar reklamintäkterna återigen, visar IRM:s prognos.


Ämnen i artikeln:

IRM

Under årets första sex månader har populärpressens tillväxt varit drygt 7 procent, jämfört med samma period 2010. Men under resten av året mattas tillväxten av, vilket innebär att populärpressen redan nu tappar marknadsandelar. Reklamintäkterna bedöms landa på 764 miljoner kronor i år.

– Populärpressen är långsam såtillvida att annonsörerna behöver boka utrymme i god tid. Men idag fattas många beslut rätt snabbt, vilket till exempel gynnar nätet, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.

Nästa år bedöms populärpressens reklamintäkter minska med 1,7 procent till totalt 751 miljoner kronor. Det största tappet sker under det första kvartalet 2012 – där IRM spår en minskning på 3 procent.

Enligt Magnus Anshelm kommer konsekvensen att bli att förlagen flyttar fram sina positioner på nätet och i mobilen.

– Populärpressens styrka är att de har en nära relation till sina målgrupper och de har en hög målgruppsträff. Det behöver de fånga upp och också utnyttja i digitala kanaler.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.