Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Poolia återvänder till tv

Publicerad: 26 Oktober 2011, 10:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:53

Poolia går för första gången på fyra år i tv. Dessutom tar bolaget tillbaka sin populära tagline ”Behöver du hjälp – ring Poolia”.


Ämnen i artikeln:

PooliaKing

Efter att ha jobbat med reklambyrån Volt de senaste två åren valde Poolia i våras att gå ut i en pitch. Valet föll på King.

– Vi hittade inget reklamkoncept som vi var nöjda med tillsammans med Volt, men det är de som tog fram varumärkesplattformen som vi jobbar efter idag, säger Katarina Fredén, marknadschef på Poolia Sverige.

Poolia har inte gjort några större reklamkampanjer de senaste fyra åren. Men ändå ligger varumärket tvåa när det gäller top of mind i Sverige, efter jätten Manpower. Och det är tack vare det gamla manéret med devisen ”Behöver du hjälp – ring Poolia”, berättar marknadsdirektören Henrik Söderbäck.

– Poolia är ett starkt varumärke, vilket grundade sig i behöver du hjälp-filmerna. Det finns inte så mycket som differentierar aktörerna i branschen, men på en parameter sticker Poolia ut – vi gör bra reklam. Den linjen vill vi fortsätta på, säger han.

Med start 1 november går den första kampanjen från King upp i tv, print och på nätet.

Reklamfilmerna har tema ”historiska felrekryteringar” och kan närmast liknas vid klassiska kostymfilmer.

Vi får bland annat se konstruktören av tornet i Pisa förklara sig, Jesus visa upp nya lärljungen Judas och skeppsbyggmästare Henrik Hybertsson presentera regalskeppet Vasa. Men en planerad scen, där Poolia kommenterar George W Bush sökande efter massförstörelse- vapen i Irak, har klippts bort.

Alla scener är inspelade mot en så kallad ”green screen” och sedan har bakgrunden lagts till digitalt.

En film på 45 sekunder har spelats in och det blir även tre varianter på 20 sekunder. Filmerna ska sändas i TV4-gruppens kanaler samt hos MTG.

– Kampanjen handlar om att rekrytera rätt, eftersom det är vår kärnkompetens.

Kampanjen vänder sig i första hand till Poolias kunder, det vill säga företag. Den ska fortsätta en bit in på nästa år.

Poolias mediebyrå är MEC och produktionsbyrå är Hangar.

Arbetsgrupp

Projektledare: Philip Berman

Produktionsledare: Lena Ivarsson

Creative director: Frank Hollingworth

Art director: Alexander Elers och Nima Stillerud

Copywriter: Pontus Ekström

Kundansvarig: Sunit Mehrotra

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PooliaKing

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.