Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Pokerutmanarna går all-in

Publicerad: 9 September 2009, 12:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:10

Spelreklamen i tv har exploderat det senaste året, när fler och fler aktörer försöker göra sina röster hörda. Samtidigt minskar svenskarnas intresse för spel. – Tittarna tröttnar när halva reklampauserna består av spelreklam, säger Carl-Henric Stjerna, varumärkeschef på den största annonsören, Svenska Spel.


Ämnen i artikeln:

Svenska Spel

Spelbolagens reklam i traditionella medier har ökat med 30 procent hittills i år, enligt Sifo reklammätningar. Detta trots att förra året innehöll både fotbolls-EM och sommar-OS.

De internationella spelbolagen står för den största delen av ökningen i reklamköp medan Svenska Spel och ATG ligger kvar på samma nivå som i fjol.

Expekt.com, Pokerstars.com och Paf.se har alla mer än fördubblat sin medienärvaro hittills i år, och då räknas inte webben, som tillsammans med tv är huvudkanalen för majoriteten av de utländska bolagen.

Till viss del beror ökningen på lägre priser. Men det är inte hela förklaringen.

– Vi satsar hårdare i år. Målet är att befästa en position som ett av de tre mest kända spelbolagen, säger Mårten Forste, Sverigechef på Expekt, som nästan har fyrdubblat sin närvaro i tv hittills i år, bland annat som sponsor av hockey-VM.

Expekt.com fick nya ägare i somras, då Maltaregistrerade Mangas Gaming köpte bolaget.

– De nya ägarna nöjer sig inte med den marknadsandel som vi har. Det är inte omöjligt att mediebudgeten ökar ytterligare under det sista kvartalet, säger Mårten Forste.

Även åländska Paf vill växa i Sverige genom mer reklam.

– Vi ska kontinuerligt öka investeringarna i Sverige, säger Sverigechefen Jimmy Palmqvist.

Samtidigt som antalet spelaktörer blir allt fler och allt aggressivare, minskar antalet svenskar som spelar för varje år.

– Färre spelar, men de som spelar lägger lite mer per person. Men antalet aktörer har växt betydligt mer än vad spelarnas sammanlagda investeringar har gjort, säger Carl-Henric Stjerna, varumärkeschef på Svenska Spel.

Svenskarna har också blivit mer negativt inställda till spel. För fem år sedan tyckte 26 procent att spelande är något övervägande negativt, enligt Svenska Spels kartläggning av spelmarknaden. I dag har andelen ökat till 34 procent.

– Medias bild av spelproblemet är nog det främsta skälet, men jag tror även att mängden reklam är en del av förklaringen. Tittarna tröttnar när varje sjuminuters reklampaus utgörs av tre minuter spelreklam från bolag de inte har en relation till, säger Carl-Henric Stjerna.

I år slåss ett tiotal internationella poker-, betting- och bingoaktörer om utrymmet i reklampauserna i tv.

– Det är svårt för konsumenterna att skilja bolagen från varandra. Vi märker att vi behöver bli tydligare, säger Anders Ingves, vd på Paf, som just anställt en relationsdirektör för att stärka banden till spelarna.

– Vår strategi är att möta kunderna både digitalt och fysiskt.

Med sponsring av ”Robinson” i TV4 och Ladie’s Night-turnén, vill Paf särskilja sig från konkurrenterna, som ofta associeras med sport.

– Vi är i tur- och underhållningsbranschen, inte sportbranschen, säger Jimmy Palmqvist.

Expekt.com har stärkt kopplingen till de idrottspersonligheter som medverkar på sajten för att utmärka sig gentemot konkurrenterna. 

Under hockey-VM gjorde bolaget tv-reklam med Glenn Strömberg, Niklas Wikegård och Pontus Kåmark, en trio som gör comeback med mer tv i höst.

– Det var på tiden att vi visade att vi jobbar med dem. 

Varumärkeskännedomen ökade med 75 procent under perioden, säger Mårten Forste.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.