Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Plockar andelar när Svenska Spel rasar

Publicerad: 1 September 2010, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:40

Medan Svenska Spel kämpar med chefskaos och nytt marknadsföringstänk stärker de utländska spelbolagen sin ställning i Sverige. "Spelarna är numera helt bekväma med internationella spelbolag", säger Ladbrokes Sverigechef Andreas Gillberg.


Ämnen i artikeln:

UnibetSvenska SpelLadbrokes

Svenska Spels marknadsandel har minskat från 58 till 53 procent de senaste åren. Enligt styrelseordförande Margareta Winberg beror nedgången på de utländska spelbolagen och deras aggressiva marknadsföring i Sverige.

På webben minskade Svenska Spels marknadsandel från 31 till 29 procent förra året, samtidigt som marknaden för spel på internet ökade med drygt fyra procent.

De internationella spelbolagen redovisar inte sin omsättning i Sverige men Sverigecheferna på båda två av de aktörerna, Ladbrokes och Unibet, bekräftar bilden.

– Spelarna har blivit mer bekväma med att spela på nätet och även de spelare som tidigare var osäkra känner sig hemma med de nya bolagen nu. Det är svårt för Svenska Spel att stå sig i konkurrensen, säger Andreas Gillberg, Sverigechef på Ladbrokes.

Internationella spelbolag beräknas stå för omkring en tiondel av den svenska spelmarknaden, och en allt större del av spelbranschens sammanlagda medieinvesteringar. Både Ladbrokes och Unibet har ökat sina medieköp rejält de senaste och har inga planer på att minska dem.

– Vi har investerat mycket i marknadsföring för att bygga varumärket och det har gett stor effekt. Spelarna inser att vi också är svenska och trygga, säger Håkan Jerner, Sverigechef på Unibet. 

Tv och online är de viktigaste kanalerna. De senaste åren har stora spelaktörer som Ladbrokes, Unibet och Expekt fått konkurrens av fler nischaktörer, som marknadsför sig aggressivt framför allt på webben.

– Spelmarknaden är väldigt konkurrensutsatt och jag tror att det kommer att ske en konsolidering, säger Håkan Jerner.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

UnibetSvenska SpelLadbrokes

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev