Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Plantagen sätter nya frön

Publicerad: 16 Mars 2011, 12:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Inför sitt 25-årsjubileum i år lanserar Plantagen ett nytt manér och skruvar upp mediebudgeten rejält. Dagens Media följde med på reklamfilmsinspelningen. "Vi satsar hårt nu, det är fullt ös", säger Eric Lundberg, ny nordisk marknadsdirektör.


Ämnen i artikeln:

Plantagen

Eric Lundberg kliver över strålkastarsladdarna vid Plantagens varuhus vid Bergianska Trädgården. Han pratar en stund med Johan Salander, projektledare på reklambyrån Volt som spelar in sin första reklamfilm för Plantagen. En av kedjans trädgårdsmästare står bredvid och gör sig redo för sin scen.

– Genom att profilera våra trädgårdsmästare lyfter vi fram det som är unikt i vårt erbjudande, kompetensen, säger Eric Lundberg.

Filmen har premiär nu till helgen och visar bland annat en man med en förtorkad blomlåda och en kvinna som planterat tulpaner i barnens sandlåda. Scenerna representerar olika målgrupper Plantagen vill nå och avslutas med Plantagens trädgårdsmästare som säger att de kan hjälpa den trädgårdsintresserade vidare.

– Filmen för in handelsträdgårdens DNA i varuhusmiljön men förnyar också begreppet trädgård. Det nya manéret ”Hela trädgårdens varuhus” inbegriper alla platser där man slappnar av bland egenodlade växter, till exempel vid blomlådan på balkongen, säger Johan Salander.

Blomsterlandet som under 2010 investerade 47 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar, är en direkt konkurrent till Plantagen. En stor del av konkurrensen kommer också från de oberoende handelsträdgårdarna och byggvaruhusen. En ambition med den nya reklamen är att bredda målgruppen som idag till övervägande del består av äldre kvinnor. Männen och de yngre konsumenterna handlar i större utsträckning på byggvaruhusen. 

– Vi ligger top of mind med blommor och växter men har inte riktigt nått ut med vårt sortiment av redskap och trädgårdsmöbler, säger Eric Lundberg.

Så du ska ta kunder av Bauhaus?

– Ta och ta. Jag ser det som att vi har ett bra sortiment och ett rum att fylla.

Även Bauhaus ökar trycket i trädgården.

– Intresset har ökat kraftigt vilket gör att vi satsar hårt på segmentet i år, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.

Hur ser du på Plantagens offensiv?

– Det är inget som bekommer oss.

Eric Lundberg har sedan han tillträdde byggt upp en nordisk marknadsorganisation som nu tar in en större del av produktionen inhouse. Sex personer har anställts.

– Vi måste kunna agera snabbt om vi får rapporter om att våren till exempel slår till på allvar den första maj. Det gör vi bäst från vår egen organisation.

Plantagen firar 25 år i år men enligt Eric Lundberg har kedjan inte förändrats märkbart under de åren. Ambitionen nu är att bygga modern retailkedja och ute i Barkaby färdigställs för närvarande en testbutik med en helt ny design.

– Vi ska kommunicera mer med konsumenten i butik, och inspirera. Sedan inför vi också ett styrt kundvarv för att visa upp hela vårt sortiment.

Plantagen kommer att rulla tungt i tv framöver för att få genomslag för sin varumärkesfilm. I övriga medier ska dock kedjans 25-års-jubileum kommuniceras.

– Vi kommer att dra på ordentligt. Genom de effektiviseringar vi har gjort har vi skapat förutsättningar för att gasa ordentligt.

Arbetsgrupp Volt:

Stefan Lindros/Lasse Dilschman, strategMichael Lee Bjerkö, designerHanna Landing, copyJörgen Berglund, adÅsa Stjärnquist, formgivareStaffan Kjellvestad, retuschSusanne Göthberg, produktionsledareJohan Salander, projektledare

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Plantagen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.