Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Planen för överlevnad

Publicerad: 3 Februari 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker är trött på spekulationer om tidningens vara eller icke vara. SvD ska överleva genom att finnas i alla kanaler – även som papperstidning.


Papperstidningen Svenska Dagbladet läggs inte ner under 2015, och det finns heller inga planer på att minska utgivningstakten till sex dagar i veckan.

Det är Gunilla Askers besked till dem som ifrågasätter SvD:s framtid inom Schibsted.

Papperstidningen förblir en central del i Svenska Dagbladets flerkanalsstrategi och har en viktig roll att fylla.

– Det finns en bild av att alla läsare hoppar tvärt från print till digitalt. Men så går det inte till. Alla kanaler är viktiga – i olika situationer och för olika läsare. De fungerar som broar mellan varandra, säger Gunilla Asker.

När belackarna pratar om räckviddsras och hotfullt låga intäkter på webben, väljer Gunilla Asker att lyfta fram ökad digital användning och positiv intäktsutveckling.

– Alla kunder har tillgång till våra digitala kanaler och allt fler av dem väljer att logga in och använda dem.

Hur många det rör sig om eller hur snabbt förflyttningen går vill hon inte säga, men hon är nöjd.

– Vi har fler läsare än någonsin och har haft både sidvisningsrekord och besöksrekord i mobilen under hösten, säger Gunilla Asker.

– Vi har en plan som vi följer och nu vet vi att den fungerar.

Startskottet för den digitala strategin gick 2013 och sedan dess har SvD:s fokus varit fler digitala användare – och därmed annonsörer.

De digitala intäkterna måste öka mer och snabbare för att kompensera för de fallande annonsintäkterna i print.

En viktig del blir nya Svd.se som, enligt Gunilla Askers förhoppningar, ska lanseras före sommaren.

Grundarbetet har pågått länge, bland annat med djupgående analyser av SvD:s befintliga målgrupp av högutbildade, vetgiriga och välbetalda läsare. Resultatet blir en sajt med mer fokus på SvD:s egna styrkor och profiler, och mindre på det traditionella nyhetsflödet.

– Läsningen utgår från artikelnivå och bygger vidare från den, snarare än från startsidan, som inte spelar samma roll som tidigare. I vår målgrupp ser vi en särskilt stark benägenhet att dela och klicka på SvD-mässigt innehåll i sociala medier, säger Olle Zachrison, redaktionschef på SvD.

Den mest avgörande skillnaden är en systematik för taggning av artiklarna, så att allt som rör samma ämne sammankopplas.

Det som skrivs om exempelvis ebola eller SvD:s avslöjande om SCA-direktörers lyxresor, kopplas automatiskt ihop för att ge läsarna både översikt och fördjupning.

Allt i syfte att få dem att stanna kvar längre på sajten.

– Taggningen innebär att vi kommer att ha tusentals fördjupningssidor som läsarna själva väljer beroende på behov och intresse, säger Gunilla Asker.

SvD:s mest profilerade journalister ska också framträda tydligare, även de med egna sidor där allt de skriver samlas.

– De är vårt guld. Cervenka är ett av de vanligaste sökorden på SvD.se, säger Olle Zachrison och syftar på SvD Näringslivs krönikör Andreas Cervenka.

När andra nyhetssajter laborerar med lockande rubriksättning och klickvänliga ämnen, har SvD valt en annan strategi för att öka läsningen och spridningen av artiklar.

– Vår målgrupp är central och det är väldigt viktigt för oss att allt andas SvD oavsett kanal. Artiklar om katter är inte vår grej, utan det som funkar bäst är vårt SvD-unika material. När vi gör svep med historiska citat eller nya vapensystem blir det läsfest, säger Olle Zachrison.

– Den typen av presentationer är vår Buzzfeed-motsvarighet.

Inom hela Schibsted pågår ett omfattande arbete med att bygga om de digitala plattformarna och skapa ett inloggat ekosystem för alla sajter.

SvD är än så länge inte med i det projektet, med motiveringen att de behöver komma längre i sin digitala utveckling.

Gunilla Asker känner sig dock inte exkluderad.

– Vi jobbar väldigt integrerat med Schibsteds digitala utveckling och ser positivt på SvD:s och Schibsteds ökade fokus på inloggade kunder, säger hon.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.