Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Pizza-kampanj gav säljboom

Publicerad: 8 December 2010, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:29

Sara Lees första större kampanj på den svenska marknaden ökade försäljningen markant.


Ämnen i artikeln:

Søder

Kampanjen är framtagen av Søder och kommunicerar Sara Lees pizzakit. Kommunikationskonceptet bygger på devisen ”Ingen gör pizza som du”.

Huvudmedium i kampanjen var tv, där en spot sändes under tre veckor i september och upprepades under tre veckor i oktober/november.

Efter varje kampanjperiod gjordes intervjuer över nätet med 216 personer i målgruppen 25–49 år.

Vid nollmätningen för ett år sedan kände ingen till Sara Lees varumärke. Nu har man en kännedom på 33 procent i målgruppen.

– Vi är jättenöjda. Det vi är mest nöjda med är att kampanjen även ger resultat på försäljningen, säger Johan Windahl, projektledare och vd på Søder.

Försäljningsutvecklingen har sett likadan ut efter bägge mätningarna. Under första kampanjveckan ökade försäljningen med 70 procent, under andra veckan med 92 procent och under tredje med 75 procent. En miljon pizzakit beräknas säljas från kampanjstarten till årsskiftet. Förra året sålde Sara Lee 700 000 pizzakit under motsvarande period.

– Vi har bara kört kampanjer i butik tidigare och vi märker att tv gör stor skillnad. Vi hade säkert fått ännu bättre resultat om vi fått gå mer i primetime, men det har varit svårt att få det medieutrymme vi hade bokat.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Søder

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.