Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Per Kölhed: ”Vi köper vin som alla andra”

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

När personer med funktionsnedsättning syns i reklam är det för att representera funktionsnedsättning – eller så blir det en ”freakshow”. Det menar Per Kölhed, ordförande i Personskadeförbundet, vars medlemmar har nack-, ryggmärgs-, hjärn- och polioskador.


– Jag skulle önska att man använde sådana som jag som alla andra i reklamen. Vi ingår också i gatubilden och representerar svenska folket. Vi tvättar, vi går till tandläkaren, vi köper vin på Systemet, vi köper bilar, precis som alla andra konsumenter, säger han.

Två miljoner människor lever i dag med någon form av funktionsnedsättning, enligt Personskadeförbundets siffror, och Per Kölhed tycker att den gruppen borde vara mer representerad också i reklamen. Att det trots allt inte ser ut så tror han beror på rädsla och okunskap.

– Jag tror att man är rädd som annonsör att man ska göra bort sig, eller att man ska göra bort personer. Jag tror att man tror att folk ska ta illa upp när de sitter där i sina sköna fåtöljer framför tv:n och det kommer ett ”freak” som inte är som alla andra.

Ett positivt exempel på en annonsör som inte stoppats av rädsla är Ica, menar Per Kölhed.

– När man tog in Ica-Jerry pratade man aldrig om att han hade Downs syndrom, han var bara en av dem som jobbar där. Sen har de tagit ut hela den filosofin så att folk faktiskt får jobb. McDonalds har också gjort det bra, men man ser det aldrig i marknadsföringen.

Någon trend drog Ica-Jerry däremot aldrig igång.

– Jag tycker att trenden är oförändrad, någon enstaka annonsör har lärt sig, men i det stora hela är det fortfarande lika torftigt.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.