måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Partierna satsar på sök

Publicerad: 31 augusti 2010, 14:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Fem av sju riksdagspartier satsar på sökordsannonsering inför valet – några för första gången. De mest eftertraktade orden kan gå loss på över 20 kronor klicket.


HW

Henrik Widell


Riksdagsvalet närmar sig och sökningar på partinamn, ”val” och "valtest” har ökat med flera hundra procent de senaste tre månaderna. Google kan glädjas åt nya kunder.

– Vi märkte redan i våras att många partier var intresserade av att föra valkampanjerna ut på Google och Youtube, säger Daniel Rytterström, byråansvarig på svenska Google.

Folkpartiet är ett av de riksdagspartier som köper sökord för första gången.

– Vi bestämde oss för att testa nu i slutveckorna och sedan utvärdera hur det driver trafik till hemsidan, säger Niki Westerberg, Folkpartiets redaktör för webb och sociala medier.

Budgeten är inledningsvis ”några tusenlappar”. På inköpslistan står förutom partinamnet orden ”skola”, ”jobb”, ”företagande” och ”utbildning”. Ord som det råder huggsexa om i valspurten. "Utbildning” kan exempelvis kosta 23 kronor per klick, enligt Google Adwords.

Socialdemokraterna har en valkampanjbudget på 70 miljoner kronor där sökordspotten är ”i miljonklassen”.

– Vi köper mest sökord som handlar om politiska förslag, som maxtaxa, förskola och rotavdrag. Alltför allmänna ord söker inte väljarna på. Ett ord som är hett är ”Valet 2010”. Det vill alla partier åt, säger Charlotta Ulvenlöv, kommunikationsombudsman hos Socialdemokraterna.

Moderaterna köper också generella värdeord vid sidan om politiska förslag, men kommunikationschefen Pär Henriksson vill inte avslöja vilka.

Alla partier anpassar även sina köp efter politiska utspel och andra kampanjer. Centerpartiet har köpt ordet ”allsång” eftersom partiledaren Maud Olofsson gör en allsångsturné med Linda Bengtzing.

– Vi har avsatt en rejäl slant för att köpa sökord som relaterar till vårt varumärke, våra talespersoner och viktiga valfrågor, i första hand företagande och miljö, säger Ola Spännar, ansvarig för internetkampanjer på Centerpartiet.

Kristdemokraterna och Vänsterpartiet är de enda riksdagspartierna som inte köper sökord.

– Vi har varit tvungna att prioritera och vi har gjort bedömningen att vi når våra väljar grupper bättre via andra medier, säger Cina Gerdin, kommunikationschef på Kristdemokraterna.

Mediebyrån Bizkit Wisely har undersökt om partierna har köpt nyckelord som de framhåller på sina sajter. Socialdemokraterna, Centern och Moderaterna var de enda som hade gjort det.

– Eftersom förstagångs väljarna, som är 400 000, primärt hämtar information på nätet, är det förvånande att partierna är så svaga på nätet, säger Staffan Alfvén, sökexpert på Bizkit Wisely.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev