Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Panasonic lät olympierna fotografera

Publicerad: 19 Mars 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Hur tar man ett internationellt sponsorskap och gör det relevant på en nordisk marknad? Panasonic, Isobar JJP och Vizeum satte kameror i händerna på fyra olympier och lät dem dokumentera sin vardag.


Ämnen i artikeln:

IsobarAegisGyllene HjuletSponsrings- och eventföreningen

Årets bästa sponsring, enligt Gyllen­e Hjulets jury blev kampanjkonceptet ”Epic moments”. Sedan 1988 har Panasonic varit internationell sponsor av de olympiska spelen.

Inför OS i London ville sponsorn Panasonic ta det globala sponsorskapet till den nordiska marknaden. Kommunikationsbyrån Isobar JJP och systerbyrån Vizeum lät därför fyra nordiska olympier fotoblogga från OS för att ge läsarna en inblick bakom kulisserna.

Dessutom skapades en världsunik fotoutställning om de olympiska spelen, kallad ”Epic moments”, tillsammans med Fotografiska museet i Stockholm.

– Styrkan i sponsringen var dels att alla byråer var Aegis-ägda, vilket gjorde arbetet effektivare. Dels handlar det om en bra kund som förstod vikten av att aktivera sponsorskapet lokalt. Jag tycker att det var i giftermålet mellan OS och Fotografiska som kraften uppstod, säger Jens Rundkvist, byråchef på Isobar JJP.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.