Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Paketen hämtar sig efter krismånaderna

Publicerad: 12 Maj 2010, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Hela Skåne växte mer än marknaden under årets första kvartal. "På webben går Sydsvenskan riktigt bra", säger Robert Bäcklin, vd på Hela Skåne.


Enligt IRM stod investeringarna i dagspress för 26 procent av mediekakan under årets första kvartal. Totalt lades 1,8 miljarder kronor i dagspress, vilket är en ökning på 62 miljoner kronor jämfört med första kvartalet 2009.

Hela Skåne ökade dock med 25 procent på den regionala försäljningen under kvartalet, medan riks minskar med 4 procent. Nätförsäljningen står för en ökning på hela 50 procent.

– Totalt sett ser vi en svag ökning, men april och maj ser definitivt bättre ut. På webben går Sydsvenskan riktigt bra, säger Robert Bäcklin, vd på Hela Skåne.

Enligt Mediebyråbarometern är det främst kvällspress som ökar under kvartalet och ligger 17 procent upp. Landsortspressen ökar med 6 procent, medan storstadspress minskar med 2 procent under årets första kvartal.

För Citypaketet landar kvartalsförsäljningen på samma nivå som 2009. Nybildade Mediekompaniet har än så länge lite bristfällig statistik, men första tertialet låg paketet även det på samma nivå som 2009.

– Dagspress Direkt är i nivå med förra årets utfall, SMP är lite över och Land & Rike är marginellt bättre. Tidningsnätet står för den största ökningen, säger Anders Sjösten, vd på Mediekompaniet.

Januari var dock en svag månad för Mediekompaniet, liksom för Citypaketet.

– Bland annat kom vi inte igång med telekom så tidigt som vi hade hoppats på, säger Dan Morén, vd på Citypaketet.

Han är ändå nöjd med årets första kvartal och säger att april och maj ser betydligt bättre ut. Sammanslagningen av bland annat Stormarknadspress och Land & Rike i Mediekompaniet tror Dan Morén kommer att gynna Citypaketet på sikt, då de tre samarbetar i Svea.

– På sikt kan det blir tydligare och enklare att köpa svensk morgonpress.

Både Dan Morén och Anders Sjösten tror på en ökning under årets första halvår.

– Det känns betydligt mer positivt än för några månader sedan. Vi kanske hamnar 4-6 procent upp första halvåret, säger Anders Sjösten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.