Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

På väg mot Bonniers framtid

Publicerad: 21 April 2010, 14:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Hon leder den digitala utvecklingen för tidskrifter. Som chef för Bonniers utvecklingsavdelning jobbar Sara Öhrvall, 38, med framtiden – just nu arbetar hon intensivt med att anpassa Bonniers amerikanska och svenska tidskrifter till Ipad.


– Vi gör det här för att vi tror på Ipaden, säger Sara Öhrvall.

Dagens Media träffar Sara Öhrvall på Bonnier Research & Developments kontor i San Francisco. Det är en lätt jetlaggad Sara som tar emot. Hennes kontor i San Francisco ligger där Chinatown möter den italienska stadsdelen. Knappt ett dygn tidigare har hon återvänt till den amerikanska västkusten efter ett par superintensiva dygn i Sverige.

Sara Öhrvall är sedan två år tillbaka chef för Bonniers utvecklingsavdelning. Hon rapporterar direkt till Jonas Bonnier och ingår även i Bonniers affärsledning. Trots lite trötthet är Sara väldigt exakt i sitt sätt att uttrycka sig – det märks att hon jobbat med affärsutveckling – och efter flera år som konsult är hon utpräglat pedagogisk när hon talar.

– Vårt uppdrag är att förstå omvärlds- och marknadsförändringar och med hjälp av dem och med utgångspunkt i affärsstrategin identifiera nya affärsmöjligheter och initiera och bedriva affärsutveckling, säger Sara i ett andetag när hon ska förklara det grundläggande i Bonnier R&D:s verksamhet.

Saras första jobb i sin nya roll efter att ha värvats av Jonas Bonnier var att bygga debattsajten Newsmill från grunden.

– Det var framför allt PM Nilsson och Leo Lagercrantz som skapade Newsmill, men vi jobbade tillsammans med dem och paketerade deras idéer, säger Sara, som sedan i november förra året bor i San Francisco tillsammans med maken och tre söner.

– Det är en otroligt stimulerande miljö här. Det finns många universitet och kunskapscentrum. Jag försöker träffa ”alla”: Apple, Google och andra innovativa företag. Jag försöker träffa alla, det är viktigt i min roll som omvärldsbevakare.

– Det är jätteroligt, jag tror det är därför jag jobbar så mycket, man vill träffa alla människor, det är så många extremt intelligenta människor här,  man kan inte låta bli att dras in. Det finns så väldigt mycket kunskap  och stämningen är väldigt framåtskridande. Det finns inget att bevara, allt handlar om nästa och nästa grej.

Just nu driver hon tillsammans med fyra amerikanska team, ett danskt och ett svenskt team ett omfatt-ande utvecklingsarbete för att digitalisera Bonniers svenska och amerikanska tidskrifter.

Hon arbetar bland annat med att anpassa tidskrifter till Apples Ipad, och snart kommer troligen flera svenska tidningar och magasin att finns tillgängliga på Ipad.

– Vi gör det här för att vi tror på Ipad-en. Men vi började utveckla en produkt för en hårdvara som inte finns. Det är därför jag är här, för att få veta mer och få en inblick i och även kunna påverka processen, säger Sara.

Bonnier R&D arbetar mycket med Ipad-en, men även med andra e-läsare. Bara i år kommer det att lanseras upp-emot 50 olika typer av e-läsarprodukter.

Sara Öhrvall är överraskad över hur ”lättjobbat” det trots allt är i San Francisco och på den amerikanska marknaden:

– Det är en fascinerande öppen stämning, det är väldigt lätt att få möten och tillgång till folk. Visst är Apple hemliga, men samtidigt väldigt öppna. Alla förstår att man har något att vinna på att lära av varandra, säger Sara, som ler snett på frågan om hon hade bra koll på Ipaden redan innan Steve Jobs gjorde sin jättelansering för ett par veckor sedan.

Hennes förhoppning är att Ipad ska innebära en revolution i mediekonsument-ernas användningsmönster.

– Ja, det är ju det vi hoppas och tror. Det blir väldigt intressant: Ipad säljs till ett relativt sett lågt pris, de tekniska lösningarna är väldigt lika Iphone, så det blir en låg tröskel för konsumenterna att använda den.

Om Ipad i grunden förändrar konsument-ernas beteenden kan det bli räddningen för tidskriftsmarknaden.

– På många sätt är tidskrifter i grunden en väldigt frisk produkt, läsarna är väldigt engagerade och de har kvar användarbeteendet som alla andra medier strävar efter. Tidskrifter har något kvar där som vi försöker översätta och få med i den digitala produkten.

– Det ska kännas ”papper” i upplevelsen men vi har valt bort sådant som att ”vända blad” och liknande grejer. Däremot har någon tänkt på början och slutet. Ett bra magasin har en komposition och en rytm – det vill vi behålla i våra applikationer på Ipaden, säger Sara, och understryker att det inte blir något slags ”pdf-tidningar” i Ipaden.

– Interview, som Andy Warhol grund-ade, kom med sin digitala lösning häromdagen och den var förvånansvärt konservativ. Samma sak med New York Times Ipad-lösning, säger Sara, och berättar att Bonnier redan har fått rykte om sig på den amerikanska marknaden om att vara innovativt och ligga i framkant.

– Det coola i det här projektet är att vi har tagit hit riktigt traditionella print-redaktörer och satt dem tillsammans med folk som har världsledande kompetens på tekniska plattformar, och de har verkligen lärt av varandra. Det är det som borde vara mediernas unika möjlighet. Kan man förstå tekniken så kan vi mycket bättre använda vår kompetens. Tidigare har det hamnat mycket i händerna på tekniker.

 

Sara Öhrvall om

...Bonnier R&D:s framtid:

–?R&D är en mobil organisation,  just nu passar vi i den här regionen och en annan gång kanske det är mer lämpligt att ha oss i Tokyo. Just nu är vi sju personer på heltid, men vi tar in folk i olika projekt och även konsulter utifrån.

...Bonnier R&D:s roll i koncernen:

–?När vi grundades fanns en tveksamhet. Inom Bonnier är man inte van att jobba på det viset.

–?De utspridda företagen gör att det blir dyrt om företagen arbetar med utveckling för isolerat med egna dyra misstag, men kan vi bygga ett starkt nätverk där-emellan så känns det supermodernt med den decentraliserade organisationen och oss som en resurs mellan företagen.

...Bonnier R&D:s succéfilm på nätet:

–?Vi filmade och berättade om vår prototyp för digitala magasin. New York Times, Wall Street Journal, Financial Time-s, Wired, Gadget och tv-bolaget ABC:s ”Nightline” har uppmärksammat den.

Staffan Erfors

brandarena@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.