Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

På jakt efter sin dröm om USA

Publicerad: 27 April 2010, 07:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Närvaro, att vara på plats. Det är ledordet för Filip Hammar och Henrik Bastin i Hollywood.?"Man måste vara här om man vill göra amerikanska produktioner, annars blir inga barn gjorda", säger Henrik Bastin.


Dagens Media träffar Filip Hammar och Henrik Bastin hemma hos Henrik i Hollywood. Här, alldeles nedanför backarna upp mot Hollywood Hills och Mulholland Drive, har Henrik Bastin och hans hustru köpt ett hus med lummig insynsskyddad trädgård.

– Jag kände att det var lika bra att göra det på riktigt. Vi ville verkligen flytta hit, säger Henrik och konstaterar samtidigt att han inte helt släppt Sverige.

– Nej, jag är ju hemma en del och jobbar och sedan blir det rätt mycket mejl- och telefonkontakt med Sverige.

Dagen efter att vi träffar Henrik Bastin och Filip Hammar ska Henrik till Austin i Texas. Där ska han som en av producenterna till ”Generation Y” övervaka inspelningarna av dramapiloten som Stockholm–Köpenhamn lyckats sälja in till tv-jätten ABC.

För Henrik Bastin och Filip Hammar var framgången med ”Generation Y” en tidig och välkommen framgång som ger den fortsatta vistelsen i Hollywood än mer mening.

– Tidigare när vi har varit här har vi jobbat med svenska grejer. Nu är vi här och jobbar mot den amerikanska marknaden, det är en jädra skillnad. Jag gillar det, det har varit frustrerande att sitta i Sverige och se alla möjligheter som finns här, säger Filip Hammar. En uppfattning som delas av Henrik:

– Varje gång vi har varit här har det varit relativt långa besök och vi har haft möten med massor av tv-människor, men sedan åker man hem och även om intresset är stort försvinner det dagen därpå.

– Man måste vara här om man vill göra amerikanska produktioner, annars blir inga barn gjorda, säger Henrik.

De bägge har ett väl uppbyggt kontaktnät i Hollywood, tidigare har de inte kunnat utnyttja det. Ska man ha en chans i dröm fabriken måste man vara på plats, säger de bägge och kommer med en jämförelse:

– Det är samma för reklamfilmsregissörerna som är här, eller kolla Mikael Håfström eller Alexander Skarsgård. Hade inte de flyttat hit hade de inte fått chansen att göra de filmer de gör nu, säger Henrik.

– Och när man är i Sverige har man arslet fullt med allt jobb där, det blir ju ett berg av uppgifter och man hinner inte försöka jobba mot USA samtidigt, säger Filip, som inte är direkt överraskad över hur affärerna i Hollywood sköts.

– På många sätt funkar det som i Sverige. Folk här har väl en annan mentalitet och attityd. Henrik har nog lättare att smälta in här, han är en svensk man född i en amerikansk säljares kropp.

Så det är Henrik som sköter säljsnacket på era pitcher?

– Ja, det måste jag nog säga, och han gör det jädrigt bra, konstaterar Filip.

– Man kan vara ”Hollywoodsk” här, man kan trycka på och dunka in på ett annat sätt, säger Henrik.

Tillsammans med Fredrik Wikingsson har de spelat in massor av tv i USA, bland annat ”High Chaparall”. Erfarenheterna därifrån kommer väl till pass i dag är de bägge överens om. De är även glada att de inte kom hit som 20-åringar utan att de redan är etablerade i sina karriärer.

– Jag tror det är problematiskt att komma hit som ung med stora drömmar och sedan gå på en massa nitar. Vi har gjort så mycket tv redan att vi inte behöver be om ursäkt, vi kan ju hantverket, säger Filip.

– Vi har faktiskt gjort mer tv än 95 procent av de vi träffar. Filip har varit programledare i fler produktioner än Ryan Seacrest (programledare för ”American Idol”), säger Henrik och tillägge r:

– Att vara här och vara 25 och hungrig har sina fördelar, men som producent och program makare så får man ett visst lugn i kroppen då vi ju ändå är så pass etablerade hemma. I värsta fall kommer man hem, Sverige finns alltid kvar.

Och för Filip Hammar blir det snart Sverige. I maj kommer han hem en sväng för att spela in en kommande program serie med gamle parhästen Fredrik Wikingsson.

Både Henrik och Filip är lätt överraskade över det goda rykte som svenskar har bland tv-bolagen i USA. ”Vi är de nya britterna”, konstaterar Henrik och berättar att svenskarnas goda rykte bland annat grundar sig på välgjorda produktioner gjorda med en bråkdel av budgetarna som amerikanerna är vana vid.

Och dessutom har de svenska produktions bolagens framgångar med formatförsäljning världen över inte passerat obemärkt i Hollywood. Det är lätt att tycka att mycket är överdrivet i Hollywood, men för att lyckas här får man inte vara fördömande, konstaterar de bägge:

– Man måste ”embrace it”, vad heter det på svenska? säger Henrik.

– Omfamna det, säger Filip och kan inte låta bli att ge Henrik en gliring.

De är inhysta i ett kontor på ”The Loft”, Warner Brothers gamla studio-område i West Hollywood, och försöker hålla sig till vanliga kontorstider. Något de uppskattar är amerikanernas förmåga att ge snabba och raka besked.

– Hela Blackberry-kulturen som funnits länge här i USA gör att man oftast får väldigt snabba svar på mejlen. Det är klart att det är på gott och ont att ständigt vara uppkopplad, men det förenklar rätt mycket, säger Filip.

Efter de inledande framgångarna med ”Generation Y” jobbar de bägge nu med nästa drömprojekt. En dramaserie som är helt inriktad på den amerikanska marknaden, alltså ingen svensk produktion som amerikaniseras, som i fallet med ”Blomstertid”, som blev ”Generation Y”.

– Det gäller att tygla sig själv lite också, man vill gå på alla fronter. Vi håller även på med reality, men man kan inte utveckla tio idéer samtidigt, säger Filip.

Det låter som om ni blir kvar här ett tag?

– Det är upp till min fru, jag skulle kunna vara kvar här många år, säger Filip.

Allt är dock inte bättre i USA. Både Henrik och Filip upplever emellanåt att nonchalans en är större här.

– Det är svårt att träffa på människor som ger en sin hundraprocentiga uppmärksamhet. Det tar längre tid att få folk att fatta vad man ska göra. De är splittrade och alltid på väg ut med en fot genom dörren. I Sverige är vi i och för sig mer etablerade. Man måste va ra bättre i sina pitcher här, säger Filip.

– Du får inte ditt format sålt om du inte kan förklara det i en mening, säger Henrik.

Bra grejer med tv-industrin i Hollywood:

Henrik: ”Kompetensen och kunskapen är enorm här. Och det finns 25 tv-kanaler att gå till. Snabb feedback, det är ja eller nej.”

Filip: ”Jag gillar systemet med agenter. De styr upp mötena och ger dem en tyngd. Annars finns risken att man möter ett gäng oförberedda människor som inte bryr sig ett skit om oss.”

Staffan Erfors

brandarena@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.