Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Överetablering och prispress

Publicerad: 14 April 2010, 07:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Arvodena har sjunkit med uppemot 30 procent de senaste åren. Många byråer kämpar nu med lönsamheten.


Dagens Media frågade 17 byråer om arvoden. Tio byråer uppger att arvodena har minskat de senaste tio åren, man uppger ett tapp på 10-30 procent. Fyra byråer anser inte att arvodena har minskat och tre byråer anser att priserna har legat stilla.

Byråerna uppger flera olika orsaker till att arvodena minskat:

* prispress i kölvattnet av lågkonjunkturen

* skiftet från traditionella medier till digitala

* efterfrågan på reklambyråer är mindre än utbudet

* de byråer som inte klarar av att leverera resultat får svårare att ta betalt

* premisserna i en upphandling sätts av inköpsavdelningen

Enligt konsensus bör rörelsemarginalen för en reklambyrå ligga på 15-20 procent. Att marginalerna minskar i lågkonjunktur är inte så konstigt, men många byråer har även problem i högkonjunktur. Under den senaste högkonjunkturen hade exempelvis Göteborgsbyråerna Shout och Goss så låga marginaler som -0,7 respektive 4 procent. Fler byråer riskerar att hamna på osunda marginaler när priserna pressas.

Svårigheten att få betalt för sitt arbete gör bland annat att byråerna inte vågar anställa personal, samtidigt som den befintliga personalen tvingas jobba övertid.

– I dag förutsätts det i princip att man ska jobba tio timmar om dagen, säger Sten Andersen, vd på Grey Stockholm.

Byråerna får då också svårt att följa med i löneutvecklingen på samma sätt som för 10-15 år sedan. Dessutom står frilansvärlden för ytterligare prispress, berättar en byråchef som vill vara anonym:

– Det kan vara svårt för en marknadsavdelning att se skillnad på ett frilansjobb för 15 000 kronor när en reklambyrå tar 25 000 för samma jobb.

– Det finns en risk för sämre kvalitet rakt igenom.

Tre byråer i genomgången uppger att det i dag är svårare att ta betalt för enklare produktion, men att priserna på idé och strategi istället har ökat. Däremot är det fortfarande enklare att ta betalt för traditionella lösningar än webbaserade lösningar.

– Det finns en ekvation mellan hur mycket pengar bolagen har och hur mycket vi lyckas ta betalt. När annonsörernas budgetar går upp kan marginalerna också kan öka.

De byråer som inte anser att arvodena har minskat säger att kunderna förstår värdet av bra idéer och koncept, och är beredda att betala om det stödjer deras affär.

– Att det skulle finnas en långsiktig trend i att värdesättningen minskar upplever jag inte alls, säger en byrå-vd.

Se hur byråernas lönsamhet har utvecklats i dokumentet här uppe till höger.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.