Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Oväntade allianser ger genomslag

Publicerad: 11 Maj 2011, 07:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:11

Dressmanns samarbete med Rolling stones och Mads Mikkelsens entré i Fritidsresors reklam är två oväntade – och uppmärksammade - varumärkesallianser. – Marknadschefer borde vara modigare, säger marknadsföringsforskaren Fredrik Törn.


Många marknadsförare strävar efter enhetlighet och konsekvens, men sanningen är den att väletablerade varumärken skulle tjäna på en större oförutsägbarhet.

– Oväntade allianser skapar ofta större genomslag Dressmanns samarbete med Rolling Stones togs till och med upp i radions ”Godmorgon, världen” där man annars aldrig pratar kampanjer, säger Fredrik Törn, ekonomie doktor i marknadskommunikation på Handelshögskolan i Stockholm.

Kampanjen var omdiskuterad, men samtidigt vitaliserade den varumärket.

– Ett annat ganska färskt exempel är Mads Mikkelsens samarbete med Fritidsresor, som har gett både genomslag och ökat försäljningen. Mads, känd som en bad boy i filmvärlden, var ingen självklar matchning för Fritidsresor.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.