Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Outnyttjat utrymme: 550 miljoner

Publicerad: 7 April 2010, 07:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:55

Medierna är tagna på sängen av annonsörernas växande intresse. Förra året investerades 50 miljoner reklamkronor i rörlig bild på webben – men det verkliga värdet beräknas till hela 600 miljoner kronor.


Medieinvesteringarna i rörlig bild på webben ökade under hela förra året, men sköt i höjden under fjärde kvartalet. Då ökade annonsörerna köpen med 152 procent jämfört med året innan, samtidigt som marknaden som helhet tappade 8 procent.

IRM spår att investeringarna fördubblas i år.

– Det var avgörande att de stora kanalerna kom in på marknaden. Strax efter sommaren gav de sig in och började leverera vettigt innehåll, vilket har drivit tittarbeteendet, säger Magnus Anshelm, vd på IRM.

Men, det är en ökning från en närmast obefintlig nivå. Och det rör sig fortfarande om små summor. Förra året investerades omkring 50 miljoner kronor i rörlig bild på webben, bara 1 procent av vad som investeras i tv och på internet.

Det är nästan 80 procent mer än 2008, men ändå bara en bråkdel av vad marknaden bedöms vara värd. Mediebyrån Carat har beräknat nettovärdet av annonsutrymmet på marknaden till 600 miljoner kronor 2009.

– Medieägarna blev tagna på sängen. Det saknades en tydlig bild av hur erbjudandet till annonsörerna skulle se ut, säger Amanda Koutra, vd på Carat.

Osäkerhet kring mätningar har troligen också en del i att inte fler köpte webb-tv förra året. Liksom lågkonjunkturen.

– De nya mediekanalerna är de som ryker först i dåliga tider, säger Anna Rastner, ansvarig för Expressens webb-tv. Hon fortsätter:

– Nu är det igång igen och vår omsättning har ökat jättemycket. Det är därför vi satsar så mycket just nu, rörlig bild är det stora tillväxtområdet på webben.

Nästa stora grej, som kommer få marknaden att växa rejält, är att de lokala medie­sajterna på allvar ger sig in på marknaden, säger Magnus Anshelm. Även bloggar fylls allt oftare med videoinlägg.

– De lokala medierna har stark ställning på respektive marknad och om de levererar bättre innehåll kommer det generera många tittarkontakter och nya intäkter, säger han.

Medierna tar mer betalt för rörlig bild på webben, med motiveringen att bruset är lågt och att möjligheten att interagera med konsument­erna, som dessutom gjort ett aktivt val att titta på klippet, är hög.

Priset för tv-kanalernas Play-tjänster varierar mellan 100 och 150 kronor för 1?000 kontakter, enligt Mikael Ekelöf, tv-chef på mediebyrån Starcom. För klipp-tv-spelarna är kostnaden lägre, mellan 70 och 100 kronor.

– Om spottarna placeras i format med hög relevans i målgruppen kan kontaktkostnaden vara kostnadseffektiv. Men att köpa webb-tv generellt är väldigt dyrt i relation till vanlig linjär tv, säger David Björk, tv-specialist på Mediacom.

Han tror dock att priserna kommer att justeras i takt med att utbudet ökar.

– För att få den riktiga skjutsen på webb-tv och också en större del avtotal­investeringarna måste man komma närmare tv i pris. Medierna kommer att sänka kontaktkostnaderna för att kunna sno mer pengar av traditionell tv i takt med att utbudet ökar.

De största kommersiella aktörerna

TV4 Play

Tittare: Mellan 600 000 och 700 000 per vecka.

Program: Framför allt TV4:s egna produktioner, och en webbexklusiv nyhetskanal. Det populäraste programmet just nu är "Solsidan", tätt följt av "Let's dance". De mest sedda klippen handlar om "Let’s dance" och fotboll.

Annonsformat: Annonsörerna kan synas i reklamspottar före och under programmen, overlays och banners på sajten . Allt material är gratis för tittarna.

Mobilt: TV4 Play var först av Play-tjänst­erna med Iphone-app i slutet av förra året. Nästan 200 000 appar har laddats ned sedan dess.

MTG Play (TV3 Play, TV6 Play, TV8 Play)

Tittare: TV3 Play 1,1 miljoner visningar, TV6 Play 263?700 visningar, TV8 Play 72?700 visningar vecka 10.

Program: Mycket egenproduktioner från tv-kanalerna, men även dokusåpan "Glamourama". Populärast är första säsongen av "Svenska Hollywoodfruar".

Annonsformat: Spottar före, under och efter inslagen, overlays och sponsorskap med takeover på sajten och reklamspot. Play-tjänsten finansieras av annonser, på Viasat On Demand går det att se förhandsvisningar mot betalning.

Mobilt: Erbjuder tv i mobilen, Mplay, i samarbete med vissa operatörer, och en Iphone-app för Viasat Sport-kanalerna.

Aftonbladet TV

Tittare: 1,3 miljoner vecka 10.

Program: Sänder korta klipp om nyheter, sport, underhållning och livsstil, och pratshower med Alex Schulman och Robert Laul. Nya "Superlive", med premiär under Melodifestivalen blev en ”supersuccé”, enligt Jan Helin. Snart kommer Bauhaus-sponsrade ”Sveriges härligaste snickare” och animerade bröllopsserien ”Superprinsen”. En del av inslagen kostar pengar att se.

Annonsformat: Annonsörerna kör oftast reklamfilm i kombination med banner eller sponsrar ett speciellt format.

Mobilt: Aftonbladet TV finns som Iphone-app.

Expressen TV

Tittare: 390 000 tittare vecka 10.

Program: Inslag om nyheter, sport och nöje, av samma karaktär som i papperstidningen och på webben. Bakom kulisserna-klipp från stora tv-program är populärast. Nyligen specialproducerade formatet ”Mammabikten” med Anne Söderlund. Har livesänt konserter länge och rapporterar allt oftare live från aktuella händelser.

Annonsformat: Annonsformaten är främst reklamspottar i kombination med banners, sponsring av format. Annonsörsfinansierade program blir vanligare.

Mobilt: Expressen TV finns inte i mobilen, men det är på gång.

Youtube Sverige

Tittare: Mäter inte veckovis, men har i genomsnitt 800 000 besökare per dag.

Program: De flesta kommer till Youtube för underhållning. Mest sedda klipp i Sverige är ”Two talking cats” med 27 miljoner visningar och ”Boten Anna” med knappt 25 miljoner.

Annonsformat: Annonsörerna kan synas på förstasidan, där det mest iögonfallande formatet är ”Masthead” högst upp på sidan. Dessutom finns format för video- och bildannonser på olika nivåer på sajten, prerolls och ”in video”-annonser i klippen, och sökordsmarknadsföring.

Mobilt: Iphone finns som applikation för Iphone och Android och som mobilsajt.

MSN Video

Tittare: 241 000 tittare vecka 10 som tittade på 1,1 miljoner klipp.

Program: Microsoft nylanserade nyligen MSN Video och räknar med att öka trafiken med 25 procent i år. Innehållet har fokus på underhållning. Microsoft i Sverige gör inga egenproduktioner, utan hämtar sitt material från bland annat Starlounge och MTV. Men intresse finns för att börja visa premiuminnehåll, och förhandlingar har inletts om flera rättigheter.

Annonsformat: Annonsörerna kan köpa prerolls till priset av 190 kronor för 1 000 kontakter CPM. Det finns också annonsplats på förstasidan.

Kanal 5 Play

Tittare: Drygt 210 000 tittare vecka 11.

Program: Visar framför allt tv-klipp och program från Kanal 5 och Kanal 9. Sänder också livestreamat material från slutspelet i hockey. Den enda Play-tjänsten som premiärvisar nya avsnitt av utländska serier, dock mot betalning. Populärast hittills hos Kanal 5 Play är ”Ullared”, följt av humorprogrammen ”Roast” och ”Ballar av stål”.

Annonsformat: Annonsörerna erbjuds reklamspottar före, under och efter klippen. Dessutom finns overlays, och sponsring av format.

Mobilt: Levererar mobil-tv i samarbete med vissa operatörer.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.