Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

OTW säljer för 225 mkr

OTW skaffar en pr-redaktör för att få större spridning på kundernas nyheter i traditionella medier. "Vi måste bli bättre på att lyfta fram vad vi gör", säger vd:n Anders Knave, som även avslöjar att OTW:s försäljning landar på 225 miljoner kronor i år.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 06 December 2011, 22:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:38

Ämnen i artikeln:

Anders KnaveOTW

Pr-redaktören ska erbjuda OTW:s kunder hjälp med att få sitt redaktionella material uppmärksammat av andra medier.

– Vi har många kunder som gör ett väldigt bra redaktionellt arbete tillsammans med oss. Nu gör vi en tydlig satsning för att hjälpa dem att få mervärde i form av förtjänad media, säger Anders Knave.

Som exempel ger han OTW-producerade Svevia-tidningens artikel om Sveriges 55 farligaste vägar, som genom aktiv pr ledde till både Aftonbladet-löp och tv-reportage.

– Det sker en förflyttning i Sverige, och ännu mer i USA, mot att företags egna redaktionella arbete allt oftare får utrymme i traditionella medier, säger Anders Knave.

Trots dyster konjunktur har han höga förväntningar på 2012.

2011 blir ett av koncernens bästa år omsättningsmässigt, 225 miljoner kronor inklusive finska produktionsbolaget Susamuru som köptes i mars, och en tvåsiffrig vinstmarginal. Nästa år ska omsättningen bli ännu högre.

– Vi är redo för 2012 på ett sällan skådat sätt. Medie- pch kommunikationsbranschen utvecklas i riktning mot hur vårt erbjudande redan ser ut. Fler företag blir egna mediehus och efterfrågar redaktionellt material och rörlig bild på sina sajter, säger han.

Förutom pr-redaktörskapet planerar han att bredda verksamheten ytterligare nästa år. OTW ska bli bättre på det fysiska mötet mellan annonsör och kund.

– Det handlar inte bara om event, utan även om upplevelsen i butik. Vi ska bli bättre på att hantera kontaktytorna med konsumenterna ute i verkligheten, och förkorta sträckan mellan dem som pratar och dem som lyssnar.

Ämnen i artikeln:

Anders KnaveOTW

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.