Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Optimera kampanjerna mot reella affärsmål”

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 23 Februari 2016, 10:09

Magnus Johansson tillträdde som Nordenchef på DSP-bolaget Rocket Fuel för två år sedan. Här ger han sina bästa tips till annonsörerna.


Ämnen i artikeln:

Rocket Fuel

– I Sverige är vi vana vid att ligga i framkant när det gäller det digitala. Men så är inte fallet när det gäller programmatic. I Danmark har man exempelvis kommit mycket längre, berättar Magnus Johansson.

– En stor dansk publicist berättade att de räknar med att 35 procent av deras omsättning i år genereras genom programmatic. Det hela handlar i slutändan om huruvida publicisten gör en bättre affär på att sälja annonsvisningen programmatiskt eller via sin egen säljkår.

Magnus Johansson ser dock ett ökat intresse från svenska publicister för programmatic.

– I grunden handlar programmatic om att göra ett bättre jobb jämfört med hur man köper medier i dag. Annonsörerna är intresserade av hur marknadspengarna ska spenderas för att uppnå bästa möjliga resultat. Mer av budgeten kommer att läggas över till programmatiska köp i samband med att man uppnår resultat.

Här är Magnus Johanssons fem bästa tips till annonsörer

1 Jobba integrerat med både prospecting och retargeting. Programmatisk annonsering fungerar bäst när man kombinerar varumärkeskännedom i den övre och sälj i den nedre delen av tratten.

2 Sätt mätpunkter på varje sida av sajten för att få så mycket beteendedata som möjligt till systemet som sedan köper utrymmet.

3 Optimera kampanjerna mot reella affärsmål och inte bara mot intetsägande marknadsmål som CTR-procent. Identifiera vilka nyckeltal som är relevanta för att driva er affär framåt och inkludera detta i briefen. Kan affärsmålet mätas digitalt så går det att optimeras mot.

4 Begränsa inte målgruppen och sätt upp kampanjen på samma sätt som vid köp av traditionella medier. Då missar man potentiella kunder och kampanjen får sämre effekt.

5 Testa flera olika utformningar och budskap och jobba med en riktig attribuering, det vill säga, titta inte bara på dem som klickar och konverterar, utan även på dem som sett annonsen utan att ha klickat på den.

6 Opti- mera kampanjen kontinuer-ligt. Gärna oftare än en gång i timmen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Rocket Fuel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.