Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Öppnare Lidl lyfter anseendet

Publicerad: 28 April 2010, 07:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Lidls ökade öppenhet ger resultat. Anseendet hos konsumenterna stärks. Men det är en lång väg kvar till konkurrenterna.


Tyska livsmedelskedjan Lidl är ett av de minst omtyckta varumärkena i Sverige. Men det senaste året har något hänt. Anseendet är på väg uppåt.

Det visar varumärkesbyrån Nordic Brand Academys Anseendebarometer, som mäter konsumenterna inställning till Sveriges 50 mest kända varumärken.

– Lidl har haft katastrofalt dåligt rykte i Sverige. Men genom att ändra sortimentet, och ta in fler kända varumärken, och kommunicera mer, har de lyckats vända konsumenternas inställning, säger Tony Apéria på Nordic Brand Academy.

Med ett värde på 45,5 av 100 i anseendebarometern ligger Lidl fortfarande långt bakom konkurrenterna Ica, ett av Sveriges populäraste varumärken, och Coop, men det är en tydlig förbättring gentemot förra årets 41,3.

Den ökade populariteten kommer efter ett år då Lidl har satsat mer än någonsin på kommunikation. Under 2009 ökade företaget sina bruttomedieinvesteringar med 25 procent till 276 miljoner kronor. Reklamfilmerna där Lidl medvetet anspelar på fördomarna mot matkedjan föll väl ut hos konsumenterna.

En anledning till Lidls dåliga rykte är att företaget konsekvent har vägrat att uttala sig i medierna, en policy som nytillträdda Sverigeschefen Werner Evertsen snabbt övergav. Även personalen har blivit mer involverad.

– Vi öppnar oss och berättar vilka vi är i reklamen och vi pratar mer med journalister. Vi ska även bli mer öppna internt, säger reklamchefen Caroline Persson.

Resultatet av årets Anseendebarometer visar att svenskarnas förtroende för företagen minskar. Antalet företag med högt anseende har nästan halverats jämfört med förra året.

Framför allt är det de finansiella företagen som har tappat i förtroende, till följd av finanskris och bonusskandaler.

– Det drabbar inte bara bankerna utan spiller över även på andra företag. Konsumenterna har en mer skeptisk inställning till näringslivet och sätter inte lika höga betyg, säger Tony Apéria.

Det populäraste varumärket i Sverige just nu är Ikea, följt av Apoteket och Google. Sämst tycker svenskarna om Carnegie, Skandia och Fortum.

Lidl knappar in

Livsmedelskedjorna i Anseendebarometern 2010 (förändring sedan 2009 inom parentes)

Ica 75,2 (0,5)

Coop 67,4 (-1,2)

Lidl 45,5 (4,2)

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.