Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Onoffs marknadschef: "Jag slet som en hund"

Publicerad: 17 Augusti 2011, 09:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:51

Till slut blev den extrema prispressen för svår. Mitt i sommaren tvingades Onoff i konkurs. "Det har varit brutalt tufft. Jag är jävligt ledsen, för jag har slitit som en hund", säger den nu arbetslöse marknadchefen Erik Frankendal.


Ämnen i artikeln:

Onoff

Hemelektronikkedjan Onoff, med 67 butiker över hela landet, och en omsättning på drygt 3 miljarder kronor, försökte i det längsta stå emot konkurrensen.

Den 11 juli lämnades konkursansökan in till tingsrätten.

Under flera år hade marknadschefen Erik Frankendal tvingats banta sina medieköp. Under inledningen av 2011 och fram tills konkursen spenderade Onoff bara 37,5 miljoner kronor brutto på medieköp, enligt Sifo reklammätningar. Året innan var motsvarande siffra 51,8 miljoner kronor.

– Och då hade vi redan skurit i flera år. På slutet köpte vi nästan ingen tv-reklam alls, säger Erik Frankendal.

Krisen för branschen utlöstes enligt Frankendal när tyska jätten Media Markt klev in i Sverige 2006.

– Under 2008 började vi känna av konkurrensen på allvar, genom deras väldigt aggressiva marknads­föring, och extrema varutryck i storformatsbutiker.

Därför vidtogs flera åtgärder på Onoff under 2008.

– Vi minskade kostnadskostymen rejält, både på huvudkontoret och i försäljningsorganisationen.

Det innebar också en kraftigt bantad marknadsföringsbudget.

– Det känns lite bittert i dag, vi var på rätt väg, 2007 gjorde vi all-time-high, säger Erik Frankendal.

Redan 2005 hade beslutet fattats om att styra om från att enbart kommunicera pris – till att ta positionen som elektronikkedjan med den bästa servicen, och att också växla ut det i marknadsföringen.

– Folk säger att det inte går, men jag är fortfarande övertygad om att vi var på rätt väg, det går att profilera en stormarknad med service, under förutsättning att man kan bibehålla ett lågt pris, säger Erik Frankendal och fortsätter:

– Men när vi tvingades dra i bromsen så förlorade vi den positionen.

Onoff tvingades – precis som övriga aktörer – in en extrem prispress, som lett till att Sverige i dag har Europas lägsta priser på hemelektronik.

– Jag har jobbat i många branscher – och jag har aldrig sett något liknande. Vi har haft priskampanjer med stora negativa marginaler.

Ni har sålt varor med förlust?

– Ja, vi har tvingats till det. Det gör man ju normalt sett i samband med mellandagsrea och liknande. Nu sker det kontinuerligt – och den som drar ned brallorna mest vinner.

– Det som sker nu är en konsolidering, där vi kanske får kvar tre eller fyra aktörer.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Onoff

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.